Reklam Kurulu Kararı: “3080 Yeni Saç Teli” Tanıtımına Durdurma ve Para Cezası

Reklam Kurulu Kararı: “3080 Yeni Saç Teli” Tanıtımına Durdurma ve Para Cezası

15 Aralık 2014
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği
 
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu Aralık ayı toplantısında, Biota Bitkisel İlaç ve Kozmetik Laboratuarları A.Ş. isimli firma tarafından çeşitli televizyon kanallarında yayınlanan “Bioxcin Forte” isimli saç bakım ürünlerine ilişkin reklamlarda yer alan “3.080 yeni saçteli” iddiasının ispatlanmadığı ve kozmetik tanımına uygun olmadığı gerekçesi ile, firma hakkında 91 bin 370 TL idari para cezası uygulanmasına ve söz konusu reklamların durdurulmasıma karar verildi.

“Bioxcin Forte” isimli ürünün televizyon reklamlarında “Yeni Bioxcin Forte Serum ve Şampuan ile 4 ayda tam 3.080 yeni saç teli.” şeklinde ve yine söz konusu ürüne ait ambalaj üzerinde “Saç miktarını artırır” şeklinde tanıtımların yeraldığını tespit eden Reklam Kurulu, reklam veren firmadan bu iddialarını ispatlamasını istedi.

Yapılan inceleme sonucunda firmanın bu iddiaların ispatına yönelik olarak sunmuş olduğu belgelerin yetersiz kaldığı ve Reklam Kurulu’nca aranan bilimsel geçerlilik koşullarına uygun olmadığı tespit edildi.

Reklam Kurulu toplantısında, şampuan ve saç bakım kremigibi bir kozmetik ürünün “Yeni saç çıkarma” iddiasında bulunamayacağı, Kozmetik Mevzuatına tabi olan tüm kozmetik ürünlerin, insan vücudunun dış kısımlarına uygulanan ve etkileri geçici olan ürünler olması gerektiği, bu nedenle kozmetik bildiriminde bulunularak piyasaya arzolunan herhangi bir saç bakım ürününün “yeni saç çıkaracağının” veya “saç sayısını artıracağının” iddiaedilmesinin ilgili kozmetik mevzuatı hükümlerine ve dolayısıyla reklam mevzuatına aykırı olacağına dikkat çekildi.

Reklam Kurulu’nun 09.12.2014 tarihve 231 sayılı toplantısında Biota Bitkisel İlaç ve Kozmetik Laboratuarları A.Ş. isimli firmaya ait “Bioxcin Forte”markalı ürüne ilişkin ürün ambalajı üzerinde yer alan “Saç miktarını artırır” ifadesi ile televizyon reklamlarında yer alan “3.080 yeni saç teli” ifadesinin ilgili mevzuatta belirtilen kozmetik ürün tanımını aşan nitelikte olması, ayrıca söz konusu ifadelerin üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite olmuş bir test kuruluşundan alınmış olan bilimsel çalışma veya test sonuçları ile kanıtlanamamış olması gerekçeleri ile idari para ve durdurma cezaları verilmesine karar verildi.