AB Ülkelerinde Elektrikli Ticari Araç Kullanımı Uzun Vadede Daha Az Maliyetli

31 Mart 2022

Avrupa çapında faaliyet gösteren Çevre Ve Ulaşım (T&E) adlı sivil toplum kuruluşunun yaptığı çalışma sonucunda ortaya çıkan verilere göre, elektrikli minibüs ve kamyonetlerin dizel modellere göre uzun vadede ekonomik olarak daha hesaplı olduğu belirtildi.

AB ülkeleri ve İngiltere’yi de kapsamına alan çalışmada, elektrikli minibüslerin ilk alım esnasında daha yüksek maliyetli olmasına karşın, aracın kullanım süresinin sonuna gelindiğinde dizellere göre fiyat avantajı sağladığı bildirildi.

Söz konusu çalışma, Avrupa çapında minibüs ve kamyonet kullanan 745 şirketi kapsayacak şekilde gerçekleştirildi.

Bu şirketlerin %84’ü elektrikli modellere dönmeyi düşündüklerini, %36’sı halen en az bir adet elektrikli minibüs veya kamyonete sahip olduklarını belirtirken, %32’sinin bu yıl içerisinde en az bir adet satın almayı planladıkları ve %16’sının ise önümüzdeki beş yıl içerisinde en az bir adet satın almış olacakları bildirildi.

Fransa, Almanya, İtalya, Polonya, İspanya ve İngiltere’yi kapsayan ve AB ile birlikte İngiltere’nin toplam minibüs ve kamyonet pazarının %76’sına tekabül eden bir örneklem alan içerisinde elektrikli minibüslerin işletme maliyetinin kilometre başına ortalama 0,15 avro olduğu, aynı maliyetin dizel araçlar için ise 0,2 avroya yükseldiği tespit edildi.

Elektrikli araçlar için hükümetler tarafından sağlanan indirim ve teşvikler hariç tutulduğunda bile, Almanya hariç tüm ülkelerde elektrikli araçların daha ucuza geldiği, Almanya’da ise maliyetlerin başa baş olduğu bildirildi.

Şu anda bu ülkelerde bir elektrikli minibüsün satış fiyatının dizel modellere göre %40 ila %55 arasında daha pahalı olduğu da verilen bilgiler arasında yer aldı.

Belirtilen bu ilk alım maliyetinin yüksek olması, özellikle şirketler için elektrikli araçlara geçiş sürecinin önündeki en büyük engel olduğu belirtiliyor.

Açıklanan diğer verilere göre, 2021 yılında AB ülkelerinde satılan minibüs ve kamyonetlerin sadece %3’nün tam elektrikli olduğu, daha sıkı karbon emisyonu kurallarına tabi olan binek otomobillere bakıldığında ise bu oranın %9’a kadar yükseldiği gözlemlendi.

Bu verilerden elde ettikleri sonuca istinaden T&E grubu AB Komisyonunun emisyon mevzuatının daha da sıkılaştırılmasını ve mevcut hedefleri olan 2035 yılından evvel sıfır emisyona ulaşılmasını talep ediyorlar.

 
Kaynak: Reuters
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı, Ticaret Araştırmaları Ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü