ABD’de Yeni Otomobil Satışlarının Temmuz Ayında Düşmesi Bekleniyor

29 Temmuz 2022

ABD’de otomotiv sanayisini yakından takip eden analistlere göre, tedarik zincirlerinde problemler yaşamaya devam eden otomobil üreticisi firmalar, bayilere yeterli sayıda otomobil sağlayamadıkları için, perakende otomobil satışlarının Temmuz ayında azalması bekleniyor.

J.D. Power ve LMC Automotive danışmanlık firmaları tarafından 27 Temmuz Çarşamba günü yayınlanan ortak analiz raporunda, Temmuz ayında perakende ve toptan sıfır kilometre araç satışlarının yıllık bazda %5,7 oranında düşeceği öngörüldü.

Öte yandan bir diğer önemli sektörel analiz firması olan Cox Automotive ise, Temmuz ayındaki düşüşün %13’ü bulacağı yönünde bir tahmin yayınladı.

Son aylarda Çin’de tekrar uygulamaya koyulanlar da dahil olmak üzere, Kovid-19 nedenli kapanmalar, otomotiv sektörünün tedarik zincirlerini büyük ölçüde bozmuş ve Rusya’nın Ukrayna’yı işgali mevcut durumu daha da sıkıntılı hale getirmişti.

İki firmanın mevsimsel olarak ayarlanmış yıllık bazlı sıfır kilometre araç satış hasılası hesaplamasına göre Temmuz ayında 0,9 milyon adet bir azalma yaşanarak satış miktarının 13,7 milyon adede gerileyeceği öngörüldü. Öte yandan Cox Automotive tarafından yapılan aynı hesaplamaya göre, Temmuz ayındaki satış rakamının 13,2 milyon adet olacağı açıklandı.

Otomobil üretiminde yarı iletken yonga ve diğer elektronik bileşenlere ihtiyaç duyan otomotiv sektörünün, bu yedek parçaların temininde Ağustos ayında da sıkıntı çekmeye devam etmesi bekleniyor.

Öte yandan, otomobil arzındaki bu sıkışıklık ile birlikte, piyasa talebinin de çok yüksek seyretmesi nedeniyle hem fiyatların hem de bayi karlarının büyük oranda arttığı bildirildi. ABD’de ortalama motorlu araç fiyatının Temmuz ayında %12,3 oranında bir artışla 45 bin doların üzerine çıktığı öğrenildi.

J.D. Power ve LMC, 2022 yılında otomobil satışlarının küresel düzeyde %0,8 azalarak 80,8 milyon adette kalacağını da belirtti.

Cox Automotive ise, artan faiz oranlarının da etkisi ile yılın ikinci yarısından itibaren tüketicilerin harcama eğilimlerinde de bir düşüş beklendiğini ve bu durumun da sektör açısından bir diğer olumsuz etmen olarak kayda geçmesi gerektiğini belirtti.
 
Kaynak: Reuters
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı, Ticaret Araştırmaları ve Risk Değerlendirme Genel Müdürlüğü