Avrupa’da Elektrikli Araçların Pazar Payı Kovid 19 Sonrasında Üç Kat Arttı

13 Ekim 2020

Çevre ve Taşımacılık ( Transport & Environment (T &E) ) adlı sivil toplum kuruluşu tarafından yapılan bir analize göre Avrupa’da elektrikli araç satışlarının payı 2020 yılının ilk yarısı itibarıyla %8’e ulaştı. Bu satış trendinin devam etmesi durumunda yıl sonunda elektrikli araçların Avrupa’daki pazar payı üç kat büyümüş olacak.

T &E tarafından yapılan açıklamada, koronavirüs salgınının ardından otomobil satışlarının küresel çapta sert bir düşüş yaşadığı, fakat hibrit ve elektrikli otomobil satışlarının ise yükselişe geçtiği belirtildi. Bunun sonucunda 2019 yılı ile kıyaslandığında Avrupa Ekonomik Alanı genelinde elektrikli araçların pazar payının üç kata yakın artış gösterdiği bildirildi.

Elektrikli araç satışlarındaki artışa neden olarak bu sene AB genelinde yürürlüğe giren yeni emisyon standartları ve virüs salgını sonrasında özellikle Almanya ve Fransa’da hükümetler tarafından uygulamaya koyulan yüksek miktardaki satın alma teşvikleri sıralandı.

Otomobil üreticilerinin büyük çoğunluğunun yeni emisyon standartlarına bu yıl içerisinde uyum sağlayacağı ve Avrupa Ekonomik Alanı genelinde elektrikli ve hibrit araçların satış payının yıl sonuna kadar %10’a ulaşacağı tahmin ediliyor.

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’nden (ACEA) yapılan açıklamada ise, bu yıl elektrikli araç satışlarının artmasında salgının etkilerinden bir an önce çıkarak ekonomiyi düzeltmek amacıyla yürürlüğe koyulan ulusal teşvik politikalarının birinci derecede etkili olduğu, fakat bu trendin uzun soluklu olacağına dair bir garanti olmadığı belirtildi
.
Teşvik paketleri yoluyla artış gösteren satışların suni olduğu belirtilen ACEA’nın açıklamasında, tüketici davranışlarında meydana gelebilecek uzun vadeli değişimler hakkında öngörülerde bulunmanın zor olduğuna dikkat çekildi.

Öte yandan sivil toplum kuruluşu T&E’nin, emisyon standartlarının gelecekte daha da sıkılaştırılması için Avrupa Birliğinden talepte bulunduğu belirtildi. Sıkılaştırılmış yeni emisyon standartlarına rağmen yakıt tüketim miktarları oldukça yüksek ve klasik motorlu SUV araçların pazar payının 2020 yılı itibarıyla hala %39 seviyelerinde olduğu açıklandı.

Şu anda Avrupa Komisyonunun 2030 yılı iklim hedeflerini tutturmak amacıyla, karbon emisyon standartlarını daha da sıkı hale getiren yeni bir mevzuat taslağını hazırda beklettiği belirtiliyor.

Otomobil Üreticileri Birliği ACEA ise siyaset yapıcıların daha çok, ülkelerdeki elektrikli araç şarj altyapılarının geliştirilmesi ve sıfır emisyonlu araçların daha uygun fiyatlarla satılabilmesine ilişkin politikalara yoğunlaşması gerektiğini belirterek, karbon emisyon standartlarının daha da sıkılaştırılmasının öncelikli konu olmadığını iddia etti.
 
Kaynak: Reuters web sitesinden özetlenerek tercüme edilmiştir.
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı, Ticaret Araştırmaları Genel Müdürlüğü