Kamboçya: İyi Uygulama Kılavuzları, E-Ticaret Sektörüne Netlik Sağlıyor

25 Mayıs 2021

Australian Aid, yatırım danışmanlığı ve araştırma firması Tradeworthy ile işbirliği yaparak, Kamboçya'daki fiziki işletmelerden, dijital pazara geçiş yapmak isteyen girişimcilere yardımcı olacak iyi uygulama önerileri sunmuştur. Ticaret Bakanlığı ve Avustralya Dışişleri ve Ticaret Bakanlığı tarafından desteklenen kılavuzlar, dört çevrimiçi sektöre odaklanıyor: tüketim malları satışı, gıda, market ürünleri ve nakliye ve seyahat hizmetleri.

Önsözde Kamboçya Ticaret Bakanı Pan Sorasak şunları söyledi: “İyi Uygulama Kılavuzları, öncelikli sektörlerdeki KOBİ'lerin (mikro, küçük ve orta ölçekli işletmelerin) e-ticaret yöntemlerini kullanarak mal ve hizmet sunumuna geçişi planlamasına ve yürütmesine yardımcı olacaktır.

Salgın sırasında e-ticarete olan ilgi, yüz yüze satışların büyük ölçüde düştüğü bir dönemde gelir için alternatif bir yol sunduğundan önemli ölçüde artmıştır. Bununla birlikte, Kamboçya'daki e-ticaret henüz başlangıç aşamasındadır ve dijital okuryazarlığın yanı sıra dijital pazarlara aşina olmama, bazı potansiyel satıcıları kenarda tutmuştur.

Kılavuzlara göre, çevrimiçine geçiş yapmak isteyen işletmeler ve girişimciler için en önemli karar, malları sosyal medya veya kendilerinin yayınladığı bir web sitesi aracılığıyla satıp satmamaya veya çok satıcılı bir pazaryerine kaydolmaya karar vermektir.

Malları tek tek satmanın temel faydası, müşterilere doğrudan satış yapabilmek ve satışlardan elde edilen tüm karı almaktır; önemli bir dezavantaj ise müşteri veri tabanlarının yönetilmesi ve teslimatların düzenlenmesi için gerekli kişisel çalışmadır.

Yerleşik bir pazaryerine kaydolmanın avantajları, daha yüksek potansiyel satış hacmini içerir, ancak bu pazaryerleri toptan indirimler gerektirir veya mallar için bir komisyon talep eder. Kılavuzlara göre, potansiyel çevrimiçi satıcılar, ileriye dönük en iyi rotayı belirlemek için bir maliyet-fayda analizi yapmalıdır.

Tüketim malları kılavuzunda yayınlanan bir vaka çalışması, moda perakendeciliğindeki iki ortağın, satışlarda yüzde 25 ücret talep eden kurulu bir çevrimiçi pazaryerine kaydolarak yüzde 15 ila 20 daha fazla sipariş alabileceklerini tahmin ettiklerini gösteriyor.

Kaynak: Khmer Times
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı, Ticaret Araştırmaları Genel Müdürlüğü