Bulgaristan’da OHAL Döneminde Online Ticarette Önemli Değişim Yaşandı

09 Ekim 2020

Bulgaristan E-Commerce Derneği Başkanı Janet Naydenova, Trud gazetesine verdiği bir demeçte son beş yılda elektronik ticarette yıllık artış % 21 - % 35 arasında seyrettiğini açıkladı. 2019 yılında Bulgaristan’da online satışların hacmi yıllık bazda % 30 artarak 895 milyon euroya ulaştı. Elektronik ticaretin GSYİH’ya oranı % 1,53’tür. Avrupa’da bu oran % 2,5 - % 3 arasında değişiyor ve artmaya devam ediyor. Avrupa’da elektronik ticaretin en gelişmiş olduğu ülkede ise 2019 yılında bu oran % 8’i aştı. Mevcut trend, Bulgaristan’daki online satışların önümüzdeki yıllarda büyük gelişim potansiyeline sahip olacağına işaret ediyor. 2020 yılı verileri henüz belli olmamakla birlikte, Europen Ecommerce Report’a göre çift haneli bir artış oranına ulaşılacak. Koronavirüsün online satış yapanlar üzerindeki etkileri ürün ve hizmet gamına göre çeşitlilik arz ediyor. Pandemi döneminde insanlar çok daha az giyim, ayakkabı, oto yedek parça, seyahat ve hizmet satın almaya başladı. Bundan dolayı online mağazalar pandemi öncesi döneme göre satışlarında % 70 - % 80 düşüş kaydetti. Ancak dizüstü bilgisayarlar, tabletler, yazıcılar, web kameraları, video oyunlar, ofis ve oyun sandalyeleri, kitap, çocuk oyuncakları, spor aletleri, maske, dezenfektan, vitaminler, mineraller, probiyotikler, bağışıklık sistemini güçlendirici ürünler, gıda, evsel tüketim ürünleri, temizlik ürünleri gruplarında % 40 - % 60 artış gözlendi. Büyük sipariş artış oranları bazı gıda mağazalarını zamanında teslimat konusunda zor durumda bıraktı. İş süreçlerinde değişim gözlendi, yeni çalışanlar istihdam edildi, vardiyalı çalışma düzenine geçildi. Küçük müteşebbisler duruma daha hızlı uyum sağladı ve internet satışlarına kolayca geçebildi. Naydenova’ya göre bu değişim geçici mi veya kalıcı mı sorusu asıl önemli olan husustur. Yetkili, pandemi döneminde online satış mağazası açma konusuna artan bir ilgi olduğunu, ancak yeni online mağazaların verimli çalışmaya başlaması için zamana ihtiyacı olduğunu ve yaptıkları satışların etkisinin hemen hissedilmeyeceğini dile getirdi.
Kaynak: www.trud.bg      
Yayımlayan: Sofya Ticaret Müşavirliği