İran’da Araç Lastiği Üreticilerinin Yaşadıkları Problemler

13 Ocak 2020

İran’ın büyük araç lastiği üreticileri; lastik üretiminde kullanılan hammaddelerin %40’ının ithalat yoluyla karşılandığını ve İran’da para transferinden kaynaklı sorunların hammaddelerin ithalini zorlaştırdığını belirtmişlerdir.

7 Ocak 2020 tarihinde 5 ülkeden toplam 64 firmanın katılımıyla Tahran’da 3üncü Uluslararası Araç Lastiği Sanayisi Fuarı açılışı yapılmıştır. Anılan fuarda Çin, Güney Kore, İtalya, Kanada ve Türkiye’den katılım sağlanmıştır. Söz konusu fuar 9 Ocak 2020 tarihine kadar sürmüştür.

Fuarda bulunan bir hammadde üreticisi firma yetkilisi Mustafa Gaffari; ambargodan önce rahatlıkla para transferi ve mal ithali ve taşımacılığı yapıldığını ancak şimdi özellikle Avrupa limanlarından doğrudan mal getiremediklerini ve ambargonun etrafından dolaşmak zorunda kaldıklarını ifade etmiştir. Gaffari; otomobil lastiği hammaddesi ithalatı için resmi kur üzerinden  (42.000 IRR/$ ) döviz tahsis edildiğini ve bu işlemlerin Çin’de olan Kunlun Bankası  üzerinden yapıldığını açıklamıştır.

Ayrıca, anılan şahıs döviz tahsis sürecinin uzun olmasını eleştirerek; lastik üreticilerine fiyat verdikten sonra, paranın yabancı firmaya ulaşmasının 5 ay zaman aldığını ve eskiden bu sürecin 45 gün sürdüğünü ifade etmiştir.

Otomobil lastiği üreticilerinden Sait Şarifi, firmasının yenilenmiş kauçuk, lastik tozu ve iç lastiklerde kullanılan geri dönüştürülmüş maddelerin üretimini yaptığını söylemiştir.

Şarifi firmanın üretim sürecinin ilk aşamasında lastik atıklarının ezilerek toza dönüştürüldüğünü ve sonra kimyasal yağlarla pişirilerek içlerindeki kauçuğun kullanılabilir hale getirildiğini aktarmıştır.

Şarifi her 9 kiloluk binek araç lastiğinde 1,5 ila 2 kilo atık kauçuk bulunduğunu ve bu işlemin yeni ithal kauçuk fiyatından daha az olduğunu söylemiştir.

Çin uyruklu bir firmanın satış müdürü Lio Ling 2005 ten bu yana İran’la çalıştıklarını ancak son dönemlerde İran’la para transferinde ambargolardan kaynaklı sorun yaşadıklarını söylemiştir.

İran’ın en büyük otomobil lastik üreticilerinden Barez Lastik firmasının Pazarlama ve İhracat Genel Müdürü Maziyar Rogani bu firmanın ambargo döneminde her 9 boyutta lastik ürettiğini ve firmanın E-Mark Avrupa Birliği standartlarına sahip olduğunu ifade etmiştir.

Maziyar Rogani Güney Doğu Asya ülkelerinden ithal edilen doğal kauçuk dışında otomobil lastiği sanayisinde kullanılan diğer hammaddelerin (yapay kauçuk, çelik teller ve yağlar)  İran’da üretildiğini ifade etmiştir.

Anılan hammaddelerin ağırlık olarak %40’ının ithal olduğunu ve eskiden rahatlıkla tüm dünyadan temin edilebildiğini ancak ambargolar nedeniyle şimdi sadece Hindistan ve Çin’den alındığını açıklamıştır.

Rogani resmi kur üzerinden ticaret yapmanın zor ve zaman alıcı olduğunu söylemiştir.

Barez firmasının Pazarlama ve İhracat Genel Müdürü; devletin resmi kur üzerinden ülkeye kamyonet lastiği ithalatı yapmasını eleştirerek bu konunun TBR (taşıyıcı ve otobüs radyal lastikleri)lastikleri üretiminin ertelediğini ifade etmiştir.

Ülkedeki lastik üreticilerinin son 8 aydaki üretimi geçen yılın aynı dönemine göre %1,28 artışla  165.992 ton olarak gerçekleşmiştir.

Kaynak IRNA Haber Ajansı 10 Ocak 2020, https://www.irna.ir/news/83627914/