İran'da CNG Kullanımı Artırmanın Fırsatları ve Zorlukları

30 Aralık 2019

İran’da İngilizce yayın yapan Tehran Times gazetesinin başyazısında özetle, hükümetin ulaşımda sıkıştırılmış doğalgaz olarak bilinen CNG’nin payını artırmaya ve petrolün payını azaltmaya çalıştığı, petrolü ihraç ederek daha fazla gelir elde etmeye odaklandığı, halen CNG’nin tüm ulaşım araçları yakıtının %24’ünü, LPG’nin ise %1,5’unu oluşturduğu, hükümetin benzinli araçların CNG’ye dönüştürülmesi için teşvikler verdiği görülmektedir. Bununla birlikte, ülkede 2.500 civarında CNG istasyonu bulunduğu, bu istasyonların yetersiz kaldığı, Sistan-Belucistan gibi bazı eyaletlerde hiç CNG tesisi olmadığı, hem benzin hem de CNG ile çalışan araçlarda yerli ürünlerin dönüşümde kullanılması nedeniyle patlama gerçekleşebildiği gibi haberlere rastlanmakta, ülkenin henüz CNG’ye dönüşüm için yeterli altyapısının bulunmadığı eleştirilmektedir.
 
Haberde, ülkedeki otomotiv endüstrisinin teknolojisinin de yeterli olmadığı, İran’da 17 milyon yerli aracın günde ortalama 1 litre kötü teknoloji kaynaklı yakıt tükettiği, bunun da günlük 17 milyon litre yakıt anlamına geldiği, yerli otomobil üreticilerinin teknolojilerini iyileştirmeleri için standartların artırılması gerektiği ifade edildi. Ülkede günde 98 milyon litre yakıt tüketiliyorken geçtiğimiz ay içinde gelen zammın ardından bu rakamda %20’lik bir azalma gerçekleşti. Ülkenin toplam benzin üretim kapasitesi günlük 105 milyon litre.
 
Ülkede CNG’nin litresi 3.500 IRR iken, benzinin fiyatı araç başına 60 litreye kadar 5.000 IRR, 60 litreden sonra 15.000 IRR şeklinde uygulanıyor.
 
Kaynak: Tehran Times, 29/12/2019, https://bit.ly/37vzHsT