16. Geleneksel Tuketici Ödülleri Sahiplerini Bekliyor

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından her yıl geleneksel olarak düzenlenen Tüketici Ödülleri'nin 2013 yılı ödül dalları ve başvuru kriterleri belli oldu.

28 Aralık 2012

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından her yıl geleneksel olarak düzenlenen Tüketici Ödülleri'nin 2013 yılı ödül dalları ve başvuru kriterleri belli oldu.
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Radyo- Televizyon Programı Ödülü, Yazılı Basın Tüketici Köşesi Ödülü, Bilinçli Tüketici Ödülü, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un Uygulanmasında Başarılı Kuruluş Ödülü, Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü, Bilimsel Çalışma Ödülü ve Hizmet Ödülü olmak üzere toplam 7 dalda ödül verileceğini bildirdi.
Yazıcı, Tüketici Ödülleri'ne ilişkin, ''Tüketici bilincinin geliştirilmesi, tüketicilerin yasal haklarını kullanmaları konusunda özendirilmesi, tüketici talep ve tercihlerini dikkate alan firmaların teşvik edilmesi, tüketici hukuku veya tüketicinin korunması ile ilgili bilimsel çalışmaların özendirilmesi amaçlarıyla 2012 yılı faaliyetleri dikkate alınarak yedi dalda Geleneksel Tüketici Ödülleri verilecek. Tüketici ödülleri ülkemizde tüketici bilincinin oluşmasına önemli katkılar sağlamaktadır. Ödül, bu konuda çalışma yapanları onaylamakta ve teşvik etmektedir.
Kitle iletişim araçlarında ve bilişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeyle birlikte ülkeler arasındaki sınırlar neredeyse kalktı. Bu da dünya markalarının çoğalmasını ve daha çok ürünün ve hizmetin tüketiciye ulaşmasını beraberinde getirmiştir. Tüm bunlar tüketicinin korunması kavramını modern dünyanın en güncel ve dinamik konularından biri haline getirmiş, yeni ve özel bir hukuk dalı olan tüketici hukuku doğmuştur'' ifadelerini kullandı.
Tüketicinin korunması kavramının son yüzyılda dünyada önem kazanmış olduğunu ifade eden Yazıcı şu değerlendirmelerde bulundu:
''Tüketicinin korunması konusu devlet güvencesine alınmıştır. Türkiye'de tüketicinin korunmasına yönelik yapılan hukuki düzenlemeler neticesinde tüketicilere dünya standartlarında koruma sağlanarak gerekli yasal zemin hazırlandı. Tüketicilerimizin bazı konularda AB ülkelerinden daha ileri seviyede korunmalarını sağladık. Ürün güvenliği konusundaki politikamız 'güvensiz ürüne karşı sıfır tolerans'tır. Hedefimiz tüketicilere yönelik üretilen ürünlerde yüzde yüz güvenli ürünlerin piyasaya arzını sağlamaktır. Bu hedefe ulaşmak için hem tüketici hem de üretici örgütleri ile işbirliği halinde çalışmalarımızı kararlılıkla sürdürmekteyiz.''

16. Geleneksel Tüketici Ödül Dalları


A-Radyo- Televizyon Programı Ödülü
1- Programın, özel olarak tüketici sorunlarını konu edinmesi; tüketicileri eğitici, aydınlatıcı ve
bilgilendirici nitelikte olması,
2- Programın, 07:00 -23:00 saatleri arasında yayınlanıyor olması,
3- Programın, radyo ve televizyon kuruluşunun haftalık yayın süresinin % l' inden az olmaması,
Bu dalda başvuru yapacak veya aday gösterilecek televizyon ve radyo kuruluşlarının 2012 yılında çeşitli zamanlarda yayınlanmış, birbirinden farklı en az 3 adet TV ve/veya radyo program örneklerinin kayıtlı bulunduğu ve bilgisayar ortamında çalışabilen CD ya da DVD’leri ile programın adı, yayınlandığı kanal ve kanalın gerçek veya tüzel kişilik ünvanı, iletişim bilgileri, yayın saati, yayın süresi, yayınlandığı günler ve yayınlandığı kanalın günlük yayın saatinin bildirilmesi gerekmektedir.

B- Yazılı Basın Tüketici Köşesi Ödülü
1- Yazıların, ilgili yayın organında, bağımsız bir "Tüketici Köşesi" veya benzer bir isim altında yayınlanmakta olması,
2- Yazıların, tüketici sorunlarını aktarıcı ve bunları çözücü olmasının yanı sıra, tüketicileri bilinçlendirmeyi esas alan nitelikte olması,
3- Yazıların, belirli aralıklarla sürekli olarak yayınlanmakta olması,
Bu dalda başvuru yapacak veya aday gösterilecek yazılı basın kuruluşlarının 2012 yılında çeşitli zamanlarda yayınlanmış olan köşe yazılarının yer aldığı en az 3 adet gazete örneğinin, gazetenin bütünlüğü bozulmadan tüm gazete içerik ve ekleriyle birlikte asıl nüshalar olarak başvuru dosyasına konulması, ayrıca gazetedeki tüketici köşesinin adı, yayınlandığı gazete, dergi vb.nin adı, gerçek veya tüzel kişiliği, imtiyaz sahibi, iletişim bilgileri ile yazının hangi sıklıkla yayınlandığının bildirilmesi gerekmektedir.

C- Bilinçli Tüketici Ödülü
1- Tüketicinin, mağduriyetine neden olan bir konuda, yasal haklarını sonuna kadar kullanmada duyarlılık göstermesi,
2- Tüketicinin, bu yönüyle diğer tüketicilere örnek olması,
3- Yargıya intikal etmiş konularda yargı sürecinin tamamlanmış olması,
4- Başarısına esas teşkil eden Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, Tüketici Mahkemesi ve Yargıtay Kararı vb. belgelerin başvuru dilekçesi ekinde yer alması gerekmektedir.

D- Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un Uygulanmasında Başarılı Kuruluş Ödülü
İlgili kuruluşun, 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun uygulanmasında ve geliştirilmesinde yoğun çaba göstermiş olması.

E- Tüketici Memnuniyetini ilke Edinen Firma Ödülü
1- Firmanın, tüketici memnuniyetini firma politikası olarak benimsemesi ve buna uygun davranmış olması,
2- Firmanın, tüketicilere kanunlar ve diğer mevzuatla tanınan haklardan daha ileri haklar tanıması,
3- Firmanın, tüketicilere yönelik "Tüketici Danışma Masası" veya ücretsiz "Danışma Hattı" kurmuş ve bunları fiilen işletir olması,
4- Firmanın, tüketicileri bilgilendirici çalışmalar yürütmüş olması.

F- Bilimsel Çalışma Ödülü
Ödül verilecek kişinin veya kişilerin veya kurum / kuruluşların;
1- Tüketici hukukuna veya tüketicinin bilinçlendirilmesine, korunmasına ilişkin
yayımlanmış kitabının bulunması,
2- Tüketici hukukuna veya tüketicinin bilinçlendirilmesine, korunmasına ilişkin kabul edilmiş
doktora veya yüksek lisans tezinin bulunması,
3- Varsa yayımlanmış kitabının veya kabul edilmiş doktora ya da yüksek lisans tezinin birer
örneğinin başvuru dosyasına eklenmesi,
4- Çalışmasına ilişkin bir özetin başvurusunda yer alması.

G- Hizmet Ödülü
Ödül verilecek kişinin veya kişilerin veya kurum/kuruluşların; kamu veya özel sektörde, tüketicinin korunması, tüketici sorunları veya tüketici hukuku alanlarında hizmette bulunmuş olması koşulları aranır. Hizmet ödülüne esas teşkil eden muhtelif bilgi ve belgelerin başvuru dosyasına eklenmesi gerekir.
Adaylar ya da aday gösterilenler “A, B, C, D, E, F ve G” dallarında belirlenen ödül kategorilerinden en fazla bir ödül dalında başvuruda bulunabileceklerdir.
Kişi veya kuruluşlar, yukarıda dalları ve değerlendirme ölçütleri belirtilen "Tüketici Ödülleri" ne doğrudan aday olabilecekleri gibi, diğer kişi veya kuruluşlar tarafından da aday gösterilebilirler. Her iki durumda da adayların yukarıda belirtilen ölçütleri taşıdıkları belgelenmelidir. Konuyla ilgili olarak Bakanlığımız “www.gtb.gov.tr” adresli web sitesinden, 0 312 201 66 13 numaralı telefondan bilgi alınabilir. 81 il merkez ve ilçe sınırları içerisinde ödüle başvuracak adaylar son başvuru tarihine kadar Bakanlığa ulaştırılması koşuluyla başvurularını Ticaret İl Müdürlüklerine veya doğrudan Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğüne yapabileceklerdir.
Başvuruların 08 Şubat 2013 Cuma günü Saat 17.30’a kadar, “Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü Eskişehir Yolu 9. Km. TOBB İkiz Kuleler C Blok 15/32-18 Çankaya/ANKARA” adresine bizzat veya postayla yapılması gerekmektedir.