Balın Pazarlanmasıyla İlgili Yanıltıcı Reklamlara Müdahale Ettik"

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, organik üretimin en hassasiyet gösterdikleri alanlardan biri olduğunu, bu anlamda bal pazarlamasıyla alakalı yanıltıcı reklamlara müdahale ettiklerini söyledi.

22 Şubat 2013



Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, organik üretimin en hassasiyet gösterdikleri alanlardan biri olduğunu, bu anlamda bal pazarlamasıyla alakalı yanıltıcı reklamlara müdahale ettiklerini söyledi.
Müftü Yusuf Karali Diyanet Eğitim Merkezi'nde düzenlenen Arıcılık Çalıştayı'na katılan Bakan Yazıcı, burada yaptığı konuşmada, beşer olarak bütün faaliyetlerin üretmek, pazarlamak ve tüketmek olduğunu ifade ederek, ''Nereden bakarsanız bakın, sonuçta her şey insan için. İnsanımız değişik alanlarda, farklı üretimleri gerçekleştiriyor. Tabiatta var olan, görünen ve görünmeyen materyalleri toplamak suretiyle ürün elde ediyor. Bunu nitelikli hale getirerek pazarlamasını yapıyor. Hedef kitle hep insan, üreten de, tüketen de'' dedi.
Arıcılık ve balın çok farklı olduğunu dile getiren Bakan Yazıcı, şöyle devam etti: 
''Tabiatta yetişip doğallığına müdahale ettiğiniz zaman özelliğini kaybediyor. Balın içerisinde olmaması gereken materyallerle arıyı kandırmaya çalışırsanız veya elde ettikten sonra başka kimyasallar katmak suretiyle onun dönüşümünü başkalaştırırsanız, o ürünü bozmuş olursunuz. Dünya çok hızlı ve çok çeşitli alanlarda üretim yapıyor ve bunların pazarlanması için sürdürülen rekabet de etkin bir biçimde devam ediyor. İnsanlık giderek organik ürüne doğru yöneliyor. İnsanlık organik ürün peşinde.'' 
Çocukluğunun Rize'de geçtiğini anlatan Bakan Yazıcı, ''Köy yumurtasını beğenmez, çarşıdan alınan yumurtayı yerdik. Tam buğday ekmeği yemez, çarşıda yapılan beyaz ekmeği yerdik. Sayın Başbakanımızın talimatıyla Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı öncülüğünde beyaz ekmeğe karşı da bir kampanya başlattık. İsrafa son, bir taraftan da tam buğdayı sofralarımızın temel ürünü haline getirme çalışmalarımız devam ediyor'' dedi.
Bakan Yazıcı, organik üretimin en hassasiyet gösterdikleri alanlardan biri olduğunu vurgulayarak, ''Bu anlamda bal pazarlamasıyla alakalı yanıltıcı reklamlara müdahale ettik. Reklam kurulumuz aldatıcı, yanıltıcı reklamlara müdahale eder ve yaptırımlar uygular. Bizim o müdahalemizin ardından Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığımız da kanunun verdiği yetki çerçevesinde o alanlarda kamu gücünü kullanmaya devam edecek. Bu konuda son derece hassasiyetimiz var. Bu alandaki yaptırımları sonuç alıcı, caydırıcı etkinliğe kavuşturmamız gerektiğini düşünüyorum. İnşallah o çalışmaları hep birlikte göreceğiz'' diye konuştu. 
Çalıştayın ardından Bakan Yazıcı'ya bayat ekmeklerden yapılan pasta ve börek ikram edildi. Bakan Yazıcı, daha sonra Ömer Hallaç İşitme Engelliler Okulu'nun yapılacağı alanda incelemelerde bulundu.




Bal reklamları mercek altında


Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü bal reklamlarını mercek altına aldı. Son zamanlarda, başta televizyon kanalları olmak üzere birçok mecrada yer alan bal reklamlarını inceleyen Reklam Kurulu, vatandaşlardan gelen şikayetleri incelemeye aldı.

Reklam Kurulu’na gelen şikayetler incelendiğinde genellikle reklam veren firmaların “ballarının doğal ve saf olduğu, katkı maddesi içermediği, organik olduğu, firmaların Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının denetiminde olduğu, balın birçok hastalığı iyileştirici özelliği bulunduğu, firmalarının birçok kalite ödülü aldığı” şeklinde reklam ve tanıtım yaptığı göze çarpmaktadır.

Konuyla ilgili olarak Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı arasında yapılan çalışmalarla alınan numune analizleri neticesinde, taklit ve tağşiş tespit edilen ürünleri piyasaya sürenler hakkında gerekli yaptırımlar uygulanmakta, mevzuata aykırı davranan firmalar hakkında Radyo Televizyon Üst Kurulu’na bildirimde bulunulmakta ve Kurul tarafından anılan reklamlarla ilgili olarak mecralar hakkında gerekli müeyyideler uygulanmaktadır.

Diğer taraftan, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 17’nci maddesi uyarınca oluşturulan Reklam Kurulu, yukarıda ayrıntılı olarak değinilen mevzuat hükümlerine aykırı olarak yapılan diğer bal reklamları üzerindeki incelemelerini sürdürmektedir.