E-ticarette 2018 hedefi 170 milyar tl

Türkiye'de e-ticaret sektörü son 3 yılda ortalama yüzde 50 büyüdü.

25 Ekim 2016
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye e-Ticaret Sektör Meclisi Toplantısı'ndaki konuşmasında, dünyada ve Türkiye'de e-ticaret sektörünün çok hızlı büyüdüğünü belirterek, bu yeni yapının ekonominin büyüme dinamiklerinde de kalıcı değişiklikleri oluşturduğunu söyledi.
Geleceği öngören ticaret aktörlerinin hamlelerini internet üzerinden yaptığına dikkati çeken Tüfenkci, "Bu dönüşüm süreci ekonomimiz için iş dünyamıza fırsatlar sunuyor. Bu fırsatları değerlendirebilmek için kamu ve iş dünyası olarak birlikte hareket etmemiz önem arz ediyor." değerlendirmesinde bulundu.
Tüfenkci, e-ticaret sektörünün Türkiye'de son 3 yılda ortalama yüzde 50 büyüdüğünü vurgulayarak, bu büyümenin pazarlama yöntemlerinin değişmesiyle gerçekleştiğini aktardı. Tüfenkçi, e-ticaret tekniklerinin Türkiye'de de giderek önem kazandığına işaret ederek, "Başta tüketiciler olmak üzere, bu sektördeki tüm aktörlerin güvenini inşa edecek düzenlemeleri hayat geçirmek stratejik bir önem taşımaktadır." dedi.

- "e-ticarette 2018 hedefi 170 milyar lira"
Tüfenkci, Bankalararası Kart Merkezi verilerine göre, internetten yapılan kartlı ödeme tutarının 2015'te 55 milyar lira olduğunu belirterek, "2016 ağustosa kadar olan süreçte bu tutar yaklaşık 45 milyar liraya ulaşmış bulunmaktadır. e-ticarete ilişkin 2018 hedefleri ve öngörüleri 170 milyar liradır. 2023 hedefimiz ise bu anlamda 350 milyar liralık bir ticaret hacmine sahip olmaktır." ifadelerini kullandı.
İşletmeden işletmeye e-ticaretin dünyada büyük bir artış gösterdiğini, ancak Türkiye'de istenilen boyutta olmadığını ifade eden Tüfenkci, şirketlerin önünü açmak, vatandaşları e-ticarete yönlendirmek, güven ortamı oluşturmak için yaptıkları yasal düzenlemelere ilişkin bilgi verdi.

- e-ticarette bildirim yükümlülüğü
Tüfenkci, e-ticarete yönelik verilerin düzenli tutulabilmesi için bir sistem kurulması gerektiğini söyledi. Bu kapsamda, veri ve göstergelerin sürekli şekilde değerlendirilmesi ve takip edilmesi için e-ticarette bildirim yükümlülükleri hakkında tebliğ taslağı hazırladıklarını hatırlatan Tüfenkci, taslağın 22 Eylül itibarıyla görüşe açıldığını dile getirdi.
Tüfenkci, yapılan düzenlemeyle e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin bilgilerini Bakanlık nezdinde kurulacak Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'ne (ETBİS) bildirmelerinin sağlanacağını belirtti. Vatandaşların alışveriş alışkanlıklarının tespitine yönelik herhangi bir bildirim yükümlülüğünün kesinlikle getirilmeyeceğine dikkati çeken Tüfenkci, "Tüketicilerimizin internet üzerinde hangi ürünleri aldığını belirlemek gibi bir amacımız kesinlikle bulunmamaktadır." dedi.
Bakan Tüfenkci, güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi konularında yaşanan endişelerin giderilmesi için Güven Damgası Sistemi'nin kurulacağını ifade ederek, Türkiye genelinde e-ticaretin geliştirilmesi projesini başlattıklarını ve kurulacak sektör meclisinin bu amaca hizmet edeceğini bildirdi.

- "İnternette çok laf, az iş üretiyoruz"
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da e-Ticaret Meclisinin ilk toplantısının yeni ekonominin lokomotifi olan e-ticarette sektörel birliği sağlamak adına önemli bir adım olacağını belirtti. Sektör meclislerinin, önde gelen firma, dernek ve kamu kurumu temsilcilerini bir araya getirdiğine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, özel sektör ile kamu idaresinin sektörün sorunlarını çözmek için birlikte çalıştıklarını dile getirdi. Hisarcıklıoğlu, Türkiye'nin e-ticaret konusunda yolun başında olduğuna işaret ederek, şunları kaydetti:
"Toplam perakende ticaretin sadece yüzde 2'si elektronik mecradan yapılıyor. Her 10 kredi kartından sadece 1,2'si internetten alışveriş için kullanılmış. Gelişmiş ülkelerde online perakendenin toplam içindeki payı yüzde 10'un üzerinde. Bugün için gerideyiz, ama aradaki farkı hızla kapatabiliriz. İnternet bağlantısı yaygınlığı kalitesi ve akıllı telefon kullanım oranlarında Batı ülkelerine benziyoruz. Nüfusun yüzde 90'ı mobil bağlantıya sahip, ama internette çok laf, az iş üretiyoruz. Facebook kullanıcı sayısında 6'ncıyız, Instagram kullanıcı sayısında 4'üncüyüz, ancak internetin sunduğu fırsattan tam olarak faydalanamıyoruz."
Dünya Değerler Anketi’ne göre başka insanlara güvenenlerin oranının Türkiye'de yüzde 8, ABD'de yüzde 37 olduğunu anlatan Hisarcıklıoğlu, bu güvensizliğin e-ticaretin gelişmesini engellediğini
söyledi.