Ramazan'da Reklamlar Mercek Altında!

Esnaflarımızın Ahilik felsefesine her zaman olduğu gibi bu mübarek ayda da sıkı sıkıya bağlı kalacağına yürekten inanıyorum

08 Temmuz 2013


Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, "Ramazanda Bakanlık bünyesindeki Reklam Kurulu'nun aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara yönelik gerçekleştirdiği denetimler etkin şekilde devam edecek. Ayrıca, alışverişin yoğun olarak yapıldığı ramazan süresince dükkan, büfe, mağaza, alışveriş merkezi, depo gibi sabit satış yerleri ile hal, pazar yerleri ve benzeri yerlerdeki denetimler de artacak" dedi.

Yazıcı, ramazan ayının yaklaşması dolayısıyla vatandaşların alışverişlerinde mağdur olmaması için dikkat etmeleri gereken hususlara ilişkin açıklamalarda bulundu.

Ramazanda, firmaların televizyon reklamlarının artabileceğine ve bunların bazılarının vatandaşları yanıltıcı içerikli olabileceğine işaret eden Yazıcı, Bakanlık bünyesindeki Reklam Kurulu'nun aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara yönelik gerçekleştirdiği denetimlere etkin şekilde devam edeceğini bildirdi.

Ayrıca, alışverişin yoğun olarak yapıldığı ramazan ayı süresince dükkan, büfe, mağaza, alışveriş merkezi, depo gibi sabit satış yerleri ile hal, pazar yerleri ve benzeri yerlerdeki denetimlerin artacağına dikkat çeken Yazıcı, buralarda satılan her türlü mala ilişkin fiyat listelerinin Bakanlık müfettişleri, Ticaret İl Müdürlükleri personelleri ve belediyelerce görevlendirilen personeller tarafından denetleneceğini kaydetti.

Bakan Yazıcı,  "Bilinçli Tüketici, Basiretli Tacir" düşüncesini şiar edinen bir ekonomik ortamı sağlamak için tüketicilerimizin bahsi geçen tavsiyeleri dikkate alması büyük önem arz ediyor. Bu süreçte, alışverişin tüm taraflarının sahip olduğu haklar ve üzerine düşen yükümlülükler konusunda farkındalığa sahip olması, tüketicilerimize daha güvenilir ve kolay bir alışveriş ortamı sağlarken, üreticilerimizi de ekonomik olarak daha ileri düzeye taşıyacak" değerlendirmesinde bulundu.

- Ayıplı mal ve hizmetler-

4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince ayıplı mal veya hizmetle karşılaşan tüketicilerin öncelikle o mal veya hizmeti satın aldığı yere başvurması gerektiğine dikkat çeken Yazıcı, "Öncelikle tüketici mağduriyetinin giderilmesini istemeli. Bu durumlarda tüketiciler, malın ayıpsız misliyle değişimini yada hizmetin yeniden görülmesini isteyebilecekleri gibi, ücretsiz onarımını, ayıp oranında bedel indirimini ya da iadesini de içeren sözleşmeden dönme hakkını da talep edebilir. Ancak tüketici, bu haklardan yalnızca birini tercih edebilecek" diye konuştu. 

Yazıcı, ilgili firma tarafından talepleri yerine getirilmeyen tüketicilerin, karşılaştıkları sorunların ve mağduriyetlerin giderilmesi amacıyla Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine yada Tüketici Mahkemelerine başvuruda bulunabileceğini hatırlattı.

Tüketici şikayetlerinin Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine doğrudan aktarılmasını, şikayetlerin inceleme ve değerlendirme aşamalarının internet üzerinden takip edilebileceğini belirten Yazıcı"Sonuçlarının sorgulanmasını sağlamak amacıyla tüketicilerimizin kullanımına açılmış olan Tüketici Bilgi Sistemine (TÜBİS) (www.tuketici.gov.tr) adresinden tüketicilerimiz şikayetlerini internet üzerinden iletebilmektedir" ifadesini kullandı.

-  "Ahilik felsefesine bağlı kalınmalı"-

Ahi Evran-ı Veli'nin felsefesinde haksız rekabete, sömürüye, haksız kazanca ve ahlaki olmayan her türlü davranışa karşı çıkıldığını vurgulayan Yazıcı, dolayısıyla ticaret hayatta günümüz ahisinin en temel görevinin en kaliteli mal ve hizmeti tüketiciye sunmak olduğunu söyledi. 

Bakan Yazıcı, "Tüm esnaflarımızın Ahilik felsefesine her zaman olduğu gibi bu mübarek ayda da sıkı sıkıya bağlı kalacağına yürekten inanmaktayım. Böylelikle toplumsal huzur ve refaha yönelik ahlaki ilkelerin toplumun geneline yayılmasında büyük rolü olan esnafımızın, ramazanın manevi atmosferinin alışveriş eliyle sosyal hayata da tesir etmesinde büyük katkısı olacak" değerlendirmesinde bulundu.