"Tüketicinin Korunması ve Bilinçlendirilmesi Önceliğimizdir"

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Taslağı'nın bu ay içerisinde Başbakanlığa sevk edilmesinin planlandığını söyledi.

14 Mart 2013

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Taslağı'nın bu ay içerisinde Başbakanlığa sevk edilmesinin planlandığını söyledi.

Yazıcı, 15 Mart Tüketici Hakları Günü dolayısıyla yayımladığı mesajında, Bakanlık olarak bu konuda yaptıkları çalışmaları değerlendirdi.
Bakan Yazıcı, 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü kapsamında Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü ile görüşülerek, "Tüketici Hakları" temalı Milli Piyango çekilişi yapılmasının kararlaştırıldığını ve 9 Mart 2013 tarihli çekiliş biletlerinin bu temayla satışa sunulduğunu belirtti.

Etkinlikler kapsamında Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığı ile görüşülerek "Tüketici Haftası" içerisinde yer alan 15, 16 ve 17 Mart tarihlerinde oynanacak olan "Süper Lig" maçlarında, sporcuların sahaya ellerinde taşıyacakları "Dünya Tüketiciler Gününüz Kutlu Olsun. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı" yazılı bir pankart ile çıkmalarının kararlaştırıldığını ifade eden Yazıcı, bu sayede gerek stadyumlarda gerekse televizyonları başında maç izleyen binlerce tüketiciye mesaj ulaştırılacağını kaydetti.

Tüketicilerin korunması konusunun toplumun her kesimini ilgilendirdiğini belirten Yazıcı, tüketicinin korunmasına yönelik kurallar ve uygulanmasındaki etkinliğin, aynı zamanda bir toplumun çağdaşlık seviyesini gösteren unsurlardan bir tanesi olduğunu bildirdi.

Tüketicinin korunması ile ilgili kuralların sadece tüketiciyi değil, belli standartta ve kalitede mal ve hizmet üretimini sağladığı için üreticileri ve dolayısıyla ülke ekonomisini de koruduğunu vurgulayan Bakan Yazıcı, belli standartlarda ve kalitede üretilen mal ve hizmetlerin uluslararası piyasalarda rekabet avantajı elde edeceğini, bunun da ihracatı artıracağını belirtti.

Yazıcı, tüketicilerin hakları konusunda bilinçlendirilmesi gerektiğini kaydetti.
Son yıllarda tüm sektörlere yönelik denetimlerin yoğunlaştırıldığını, özellikle piyasa gözetimi ve denetimi konusuna özel önem verdiklerini ifade eden Yazıcı, piyasa gözetimi ve denetimi kapsamında 2012 yılında 515 firma ve 27 bin 220 ürünün denetlendiğini, bu denetimlerde 44 firmanın, 3 bin 17 ürününde aykırılık tespit edilerek, 175 bin 419 lira idari para cezası uygulandığını bildirdi.
-Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun-
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da 2003 yılında kapsamlı bir değişikliğe gidildiğini, ancak gerek AB direktiflerine tam uyumun sağlanması gerekse uygulamada yaşanan sorunların giderilmesi amacıyla yeni bir kanun çıkarılması öngörüldüğünü anımsatan Yazıcı, 2013 yılı sonuna kadar çıkarılması öngörülen yeni kanun taslağının, bu ay içerisinde Başbakanlığa sevk edilmesinin planlandığına dikkati çekti.

Bakan Yazıcı, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Taslağı'nın kanunlaştıktan ve uygulama yönetmelikleri çıkarıldıktan sonra Türk tüketicisinin çağdaş ülkelerdeki tüketicilerle aynı haklara hatta bazı alanlarda daha üst düzey korumaya sahip olacaklarını vurguladı.

-Tüketici şikayetlerini ulusal ve uluslararası alanda çözüyoruz-
Bugün her il ve ilçede en az bir tane olmak üzere toplam 975 adet tüketici sorunları hakem heyeti bulunduğunu belirtenYazıcı, şunları kaydetti:
"Tüketici haklarının korunması konusunda lokomotif görevi üstlenmiş olan hakem heyetlerimize yapılan başvurular her geçen gün artmaktadır. 2009 yılı içerisinde hakem heyetlerimize yapılan başvuru sayısı 143 bin 810 iken, bu sayı 2010 yılında 179 bin 266'ya, 2011 yılında 165 bine, 2012 yılında ise 440 bin 924'e ulaşmıştır. Rakamlardan da anlaşılacağı gibi 2012 yılında başvuru patlaması yaşanmıştır. Tüketici sorunları hakem heyetlerine yapılan başvuruların yüzde 86'sı ise tüketici lehine sonuçlanmaktadır."

Yazıcı, televizyon, gazete, dergi, internet sitesi, afiş, açık hava gibi tüm yazılı ve görsel mecralarda yayınlanan reklamların Bakanlığın bünyesindeki Reklam Kurulu'nca denetlendiğine, reklam mevzuatına aykırı bulunan reklamlara yaptırım uygulanmak suretiyle tüketicilerin aldatılmasının önüne geçildiğine işaret etti.

-Mobil Tüketici Projesi-
Tüketicilerin korunmasına yönelik çalışmaların bu yıl da devam edeceğini belirten Yazıcı, şu bilgileri verdi:
"Mobil Tüketici (m-tüketici) isimli proje ile tüketici şikayetlerinin cep telefonları üzerinden yapılması, tüketicinin başvuru bırakabileceği ve yardım alanına ulaşabileceği yazılım sisteminin oluşturulması amaçlandı. Söz konusu proje Nisan ayında tüketicilerimizin kullanımına açılacak. Bu proje ile cep telefonları üzerinden şikayette bulunma, yapılan şikayetlerin sonuçlarına ulaşma, zaman ve mekandan bağımsız bilgiye erişim gibi hususların sağlanması amaçlanmaktadır.

Her geçen gün büyüyen Türkiye ekonomisi ve dünyadaki gelişmeler tüketicilerimizin bilgi, görüş ve davranışlarında da önemli değişimler meydana getirmiştir. Dolayısıyla tüketici bilincini arttırmaya dönük faaliyetlere başlamadan önce Türk tüketicisinin profilinin ortaya konulması büyük önem arz etmektedir. Bu doğrultuda 2012 Türkiye Tüketici Profili ve Bilinç Seviyesi Araştırması ile ilgili proje çalışmaları tamamlanma safhasına gelmiş olup, sonuçları Nisan ayında kamuoyuyla paylaşılacaktır."