Yazıcı: 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü’nü Kutluyorum

Tüketicilerin korunması konusu toplumun her kesimini ilgilendiren ve etkileyen, hiçbir kesimin kayıtsız kalamadığı bir husustur. Tüketicinin korunmasına yönelik kurallar ve uygulanmasındaki etkinlik, aynı zamanda bir toplumun çağdaşlık seviyesini de gösteren unsurlardan bir tanesidir.

15 Mart 2014


Tüketicilerin korunması konusu toplumun her kesimini ilgilendiren ve etkileyen, hiçbir kesimin kayıtsız kalamadığı bir husustur. Tüketicinin korunmasına yönelik kurallar ve uygulanmasındaki etkinlik, aynı zamanda bir toplumun çağdaşlık seviyesini de gösteren unsurlardan bir tanesidir.
 
Son 50 yıldır Dünyada, tüketicinin korunması konusu daha çok önem kazanmıştır. Bunun birçok nedeni bulunmaktadır. Bu nedenlerden belki de en önemlisi, tüketicilerin örgütlenmeye gitmeleri ve seslerini daha sıkça duyurmalarıdır.
 
Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla gelişmesi bir taraftan ürün çeşitliğini arttırırken diğer taraftan tüketicilerin daha bilinçli hareket etmesi zorunluluğunu doğurmuştur. Bu durum tüketicinin korunması kavramının önemini artırmış ve bu konuda hukuki düzenlemelerin yapılmasını zorunlu kılmıştır.

Ülkemizde 1982 yılında kabul edilen Anayasamızın 172. maddesinde yer alan “Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder” hükmü ile tüketicinin korunması konusu devlet güvencesine alınmıştır.

Biz de hükümet olarak tüketicinin korunması konusuna özel bir önem veriyoruz ve bu alandaki çalışmalarımıza ara vermeden devam ediyoruz. Tüketicilerimize Yönelik Çalışmalarımızın Temel İlkesi; “Bilinçli Tüketici, Basiretli Tacir”dir.

Bu doğrultuda, tüketicileri daha ileri seviyede korumaya yönelik tedbirler almak, tüketicilerin hak arama yollarını kolaylaştırmak, tüketicinin bilgilendirilmesi konusunu ön plana çıkarmak, bürokrasiyi azaltmak ve hakkaniyete uygun bir ceza sistemi oluşturmak amacıyla, 18 yıldır yürürlükte bulunan ve günün ihtiyaçlarına cevap veremeyen 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’u geçtiğimiz yıl içerisinde değiştirerek 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’u tüketicilerimize kazandırdık. Böylece, tüketicilerimize dünya standartlarında koruma sağlayacak gerekli yasal zemini hazırlamış ve tüketicinin korunması alanında önemli bir adım atmış olduk.
28 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe girecek olan 6502 sayılı Kanun kapsamında çıkarılacak Yönetmeliklere ilişkin çalışmalarımız ise halen devam etmektedir.
 
Tüketicinin korunması ile ilgili yapılan çalışmalar; bir toplumun ekonomik ve sosyal yönden kalkınması, ülkede üretilen mal ve hizmetlerin kalitesinin yükselmesi ve rekabet ortamının sağlanması ile yakından ilgilidir. Bu çalışmalarda, ekonomik faaliyetlere taraf olan tüketicilere de çok büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu kapsamda, tüketiciler, yasaların kendilerine tanıdığı hakları kullanmaktan çekinmemeli ve hak arandıkça haksızlıkların azalacağını daima dikkate almalıdır.

Bu vesile ile tüketicinin korunması alanındaki çalışmalara katkı sağlayan tüm kişi, kurum ve kuruluşlara teşekkür ediyor, bütün vatandaşlarımızın 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü’nü kutluyorum.
                                     

Hayati Yazıcı
Gümrük ve Ticaret Bakanı