Yazıcı: Gümrük Kapılarımız 24 Saat Vardiyalı Sistemle Çalışıyor

Trafik akışını hızlandırmak beklemeleri ortadan kaldırmak amacıyla alternatif geçiş noktaları arayışlar beklentileri de dikkate alınarak sürdürülüyor. Gümrük kapılarımızda hiçbir aksaklığın oluşmaması için azami derecede özen gösteriliyor.

09 Şubat 2014

Trafik akışını hızlandırmak beklemeleri ortadan kaldırmak amacıyla alternatif geçiş noktaları arayışlar beklentileri de dikkate alınarak sürdürülüyor. Gümrük kapılarımızda hiçbir aksaklığın oluşmaması için azami derecede özen gösteriliyor.
 
Gümrük kapılarındaki geçişlerde yaşanan sorunlar bakanlığımız ile ilgili değildir.
 
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından ülkemiz ile arasında "İkili Karayolu Taşımacılığı Anlaşması" imzalanan ülkelerin nakliyecilerinin Ülkemiz üzerinde uluslararası taşımacılık işlemlerini gerçekleştirilebilmesi için "geçiş belgelerine" sahip olmaları gerekmektedir.
 
Söz konusu taşıma belgelerine ilişkin her türlü düzenlemeyi yapma yetkisi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına (UDHB) aittir.
 
Geçiş belgelerinin dağıtımı, kullanımı ve kontrolüne ilişkin esaslar UDHB tarafından belirliyor. Dolayısıyla, Bakanlığımız personelinin şu an itibariyle sınır kapılarında gerçekleştirmekte olduğu "geçiş belgesi" kontrolleri UDHB tarafından Bakanlığımıza iletilen esaslar çerçevesinde yürütülüyor.
 
2013 yılı içerisinde Türkiye ve Bulgaristan arasında uluslararası karayolu taşımacılığı konusunda, ortaya çıkan sorunların ardında yatan temel neden ise; uluslararası karayolu taşımacılığında kullanılan geçiş belgelerinin kullanım/dağıtım esasları ve bu belgelere yönelik olarak gerçekleştirilen kontroller açısından iki ülke Ulaştırma Bakanlıklarının karşılıklı olarak mutabakata varamamış olmalarıdır.
 
Yukarıda bahsedilen ve iki ülke arasında karayolu taşımacılığı alanında yaşanan sıkıntılara sebep olarak gösterilen geçiş belgesi kontrolleri sınır kapılarında, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile 25/07/2006 tarihinde imzalanan "Ulaştırma Bakanlığı Uhdesinde Bulunan Bir Kısım İş ve İşlemlerin T.C. Başbakanlık Gümrük Müsteşarlığı tarafından Yürütülmesi Amacıyla Yapılan Yetki Devrine İlişkin Protokol"üne istinaden ULAŞ-NET üzerinden Bakanlığımız personeli tarafından gerçekleştirilmektedir.
 
Dolayısıyla  Bulgaristan ile yaşanan sorunlar nedeniyle UDHB tarafından  geçiş belgeleri harici için ULAŞ-NET programı üzerinden işlem yapılmasına izin verilmemesi Bakanlığımızın bu konuda politika ya da yasal düzenlemenin belirleyicisi değil  sadece uygulayıcısı durumunda olmasından kaynaklanmaktadır.
Yapılan kontrollerde UDHB'ı tarafından belirlenen politika ve yapılan düzenlemeler doğrultusunda hareket edildiğinden bahsedilen krizlerde Bakanlığımızın herhangi bir müdahalesi bulunmamaktadır. Bakanlığımız sadece uygulayıcıdır.
 
Konuya ilişkin olarak, söz konusu haberlerde yer verilen Gümrük kapılarının son durumlarına ilişkin bilgiler aşağıda sunulmuştur.
 
SURİYE’YE  ve IRAK’A AÇILAN KARA HUDUT KAPILARIMIZDA SON DURUM
 
911 kilometre kara sınırımız bulunan Suriye’de yaşanan karışıklıklar nedeniyle Suriye ile ülkemiz arasındaki Gümrük ve Ticaret Bakanlığımızın kara hudut kapılarına yönelik aldığı ve esasen gümrük hizmetlerinin yeniden planlanmasını içeren güvenlik temelli tedbirler çerçevesinde yürütülüyor.
 
Bu çerçevede, Cilvegözü, Öncüpınar, Karkamış ve Akçakale Kara Hudut Kapılarında verilmekte olan gümrük hizmetleri Bakanlığımızca yeniden planlanmıştır. Ayrıca, Suriye'ye açılan kara hudut kapılarımızda Cilvegözü, Öncüpınar, Karkamış ve Akçakale hudut kapılarımızdan  hem yardım malzemelerinin hem de ihracat eşyasının Suriye’ye sevkine izin verilmektedir. Nusaybin, Çobanbey ve İslahiye demiryolu hudut kapıları ise kapalıdır.
 
Ülkemiz ile 384 km. uzunluğunda kara sınırı mevcut olan Irak ile aramızda  sadece “Habur - İbrahim Halil” Kara Hudut Kapısı faaliyet göstermektedir.
 
Irak ile ülkemiz arasında giriş-çıkış yapan yolcu ve araçların işlemleri 24 saat vardiyalı çalışma sistemine göre yapılmakta,X-ray cihazı sayesinde gerekli kontroller güvenli bir şekilde yerine getirilmektedir.
 
Habur Hudut Kapısının kapasitesinin artırılması için üçüncü köprünün inşa edilmesi yönünde çalışmalar devam etmektedir. Habur’da Türkiye’den çıkış yönünde kuyruk yoktur. Frigofirik araçlara öncelik tanınmaktadır.

 
                                                                                                          
 

                                                                                                                                                 Hayati YAZICI 
                                                                                                                                                  Gümrük ve Ticaret Bakanı