Koronavirus Dijital Market Ürünleri Pazarını Nasıl Etkiledi?

13 Mayıs 2020

ABD'nin çoğu hala evde kalmaya devam ederken, tüketiciler çevrimiçi market alışverişine daha alışkın hale geliyor. Fiziki mağazalar, kargo teslimat girişimleri ve e-ticaret perakendecileri yeni normallere adapte olmaya çalışıyor, ancak, Amazon ve Walmart gibi çevrimiçi pazarın liderleri bile talebi karşılamada zorluk yaşıyor.

Tüketiciler pandemi sırasında dijital market alışverişini daha fazla gerçekleştirdiler. CivicScience tarafından Mart 2020'de yapılan bir dizi ankete göre, tüketiciler karantina ilerledikçe dijital marketleri daha sık kullandıklar. ABD'nin ulusal acil durum ilan etmesinden dokuz gün sonra 22 Mart haftasında, ABD'li yetişkinlerin % 37'si market ürünleri alışverişini daha sık dijital olarak yaptığını söyledi.

Brick Meets Click ve Symphony RetailAI'ın araştırmasına göre, Nisan 2020'de çevrimiçi market satışları rekor seviyeye ulaştı . Mart ayına göre çevrimiçi teslimat ve mağazada teslimat ile market harcamaları %37 arttı.

Ancak dijital markete olan ilginin artmasına rağmen, mağazalarda ürün satın alamayan çoğu tüketici için dijital market bir alternatif oluşturmuyor. Virüsün neden olduğu panik satın almaları ve tedarik zinciri kesintileri marketlerdeki stokları etkiledi. Ancak alışveriş yapanların nispeten küçük bir yüzdesi mağazalarda bulamadıkları ürünler için çevrimiçi oluyor. IRI tarafından yapılan Nisan 2020 tarihli bir ankette, ABD'li alışveriş yapan müşterilere, tercih ettikleri perakendecide bulunmayan ürünler için alışveriş yaptıkları yerleri soruldu ve sadece %17'si ürünü sipariş etmek için çevrimiçi olduklarını belirtti.

Yiyecek ve içecekler, koronavirüs nedeniyle çevrimiçi alışveriş içinde çoğu kategoriyi geride bırakırken market ürünleri hala e-ticaret satışlarının küçük bir yüzdesini oluşturuyor. Fiziki mağazalardan alışverişle ilgili endişeler, birçok tüketicinin çevrimiçi olarak daha fazla ürün aramasına neden oldu. Mart 2020'de Red Points ve OnePoll tarafından yapılan bir ankette, ABD'li internet kullanıcılarının % 61,5'inin pandemi ile ilgili korkular nedeniyle çevrimiçi yiyecek ve içecek ürünleri satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

Bununla birlikte, yiyecek ve içecekler genel e-ticaret pazarının nispeten küçük bir parçasıdır. Şubat 2020 tahminine göre (karantinadan önce), gıda ve içeceğin bu yıl perakende e-ticaret satışlarının sadece %4,8'ini oluşturması bekleniyordu.

Amazon hala dijital market ürünleri pazarının lideri, ancak pandemi rakiplerinin büyümesi için daha fazla alan yaratmıştır. Karantina sırasında Amazon market dağıtım hizmetlerine olan ilgi o kadar yüksekti ki e-ticaret devi Amazon Fresh ve Whole Foods Market üzerinden sipariş veren yeni müşteriler için bir bekleme listesi oluşturmak zorunda kaldı. Bizrate Insights tarafından yapılan bir araştırmaya göre, Nisan ayında ABD'li dijital alıcıların % 62'si Amazon'dan yiyecek ve içecek ürünleri satın aldıklarını söyledi.

Ancak, dijital markete artan talep konusunda Amazon yalnız değil. Ölçüm şirketi App Annie'ye göre Walmart Grocery uygulaması, nisan başında en yüksek indirilme oranını yakaladı.

Walmart, mağazadan teslimat seçeneği ile çevrimiçi alışveriş yapmak için fiziki mağazalardan yararlanırken, Amazon Prime üyelerini ücretsiz, hızlı teslimat ve daha az fiyat kısıtlamasından yararlandırıyor.

Dijital market ürünleri patlaması, çevrimiçi alışveriş yapanların çoğunun sipariş vermesini zorlaştırıyor. CivicScience tarafından yürütülen Mart 2020 araştırmasına göre, ABD'li yetişkinlerin sadece % 9'unun pandemi sırasında dijital olarak sorunsuz şekilde yiyecek sipariş edebildi. Araştırmaya katılanlardan her üç kişiden biri dijital market siparişlerinde gecikmeler yaşadı veya sipariş veremedi.

Kaynak: emarketer web sitesinden özetlenerek tercüme edilmiştir.
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı Ticaret Araştırmaları Genel Müdürlüğü