İnteraktif Pazarlama Zirvesi İstanbul'da Yapıldı
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, geleceği öngörenticari aktörlerin artık hamlelerini internet ekonomisi üzerine şekillendirdiğini belirterek, ''2011 yılıitibariyle dünya e-ticaret hacmi 680 milyar dolara ulaşmıştır. 2016 yılına kadar dünya nüfusununyarısının, yani yaklaşık 3,5 milyar kişinin internet kullanıcısı olacağı öngörülmektedir. Yine aynıdönemde ülkemizin de içinde bulunduğu G-20 ülkelerinde yaklaşık 800 milyon internet kullanıcısıolacağı ve bu ülkelerdeki internet ekonomisinin 4 trilyon 200 milyar dolara ulaşacağı tahminedilmektedir'' dedi.
19 Eylül 2012Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, geleceği öngörenticari aktörlerin artık hamlelerini internet ekonomisi üzerine şekillendirdiğini belirterek, ''2011 yılıitibariyle dünya e-ticaret hacmi 680 milyar dolara ulaşmıştır. 2016 yılına kadar dünya nüfusununyarısının, yani yaklaşık 3,5 milyar kişinin internet kullanıcısı olacağı öngörülmektedir. Yine aynıdönemde ülkemizin de içinde bulunduğu G-20 ülkelerinde yaklaşık 800 milyon internet kullanıcısıolacağı ve bu ülkelerdeki internet ekonomisinin 4 trilyon 200 milyar dolara ulaşacağı tahminedilmektedir'' dedi.
İnteraktif Pazarlama Zirvesi'nin açılışında konuşan Yazıcı, bu toplantıların, kamu kesimindebu alandan sorumlu olan kendilerini hem motive ettiğini, hem de çalışmalarını kamuoyuylapaylaşmalarını, bir araya gelerek görüş alışverişi yapmalarını ve fark edilmeyen sorun alanlarını birkez daha gözden geçirmelerini sağladığını kaydetti.
Dünyada ve Türkiye'de interaktif pazarlama sektörünün çok hızlı büyüdüğünü aktaran Yazıcı,bugün dünyanın küreselleşmesinden bahsediliyorsa bunun medyaya yeni ve daha geniş etki alanlarıkazandıran teknolojik gelişmeler sayesinde olduğunu ifade etti.
Ekonomisiyle, siyasetiyle, tüketim alışkanlıklarıyla global bir dünyanın değiştirici ve dönüştürücügücünü medyanın oluşturduğunu vurgulayan Yazıcı, ''Medyanın bu gücü dünyayı küreselleştirirken;yereli globale taşımakta, ama bu arada yerel olanı da değiştirip, dönüştürüp, yeniden üreterek biçimve içeriği etkilemektedir'' dedi.
Tüm dünyada alışveriş merkezlerinde aynı markaların mağazalarının hızla yayıldığını dile getirenYazıcı, belli yarışma formatlarının tüm dünyada satıldığını, insanların aynı dizi filmler ve filmleritekrar tekrar izlediğini anımsattı.
Uluslararası toplantılarda, etkinliklerde hükümet temsilcilerinin sözlerine bir yere kadar ilgigösterildiğine dikkati çeken Yazıcı, sözlerine şöyle devam etti:
''Oysa sosyal medyadaki 'basitçe/kolayca' söylenen ve sadece birkaç kelimeden oluşan cümlelerzaman zaman çok daha inandırıcı ve doğrudan etki sahibi olabiliyor. Bugün herkes hemfikirdir ki;Facebook, Twitter ve elektronik yazışmalar olmadan Arap Baharı olamazdı. Tahrir Meydanı 2011yılının Ocak ayından Nisan ayına kadar boş olurdu. Binlerce genç gösterici, Mayıs ve Haziran'dahaftalarca İspanya şehirlerinin meydanlarında kalabalığı toplayamazlardı. İnternet ve dolayısıylasosyal medya; haksızlığa uğrayanların davalarını duyurabilmeleri için bir miktar daha iyi bir şanssunmaktadır. Bununla birlikte; insan gruplarının 'kalabalıklar' biçiminde 'fikirden yoksun' iletilerummanı haline getirdiği iletişim ağları karşısında çok da umutlu olmak, en azından bugün içinmümkün görünmemektedir. Sosyal medyanın politik söylemi şudur: 'İsimsiz online kalabalıklariçinde milyonlarca insan birbirine bağlanmaktadır ve bir şeyin doğruluğu; kolayca pek çok insanıntekrar etmesiyle sağlanabilmektedir.''
-''İnternet bir çeşit unutkanlık teknolojisi''-
Bugün elektronik ortamın, insanların ilişkilerinin ve faaliyetlerinin derecesini ve biçimini kontroleden ve şekillendiren bir araç haline geldiğini belirten Yazıcı, yeni medyanın eski edebi kültürü birkenara ittiğini dile getirdi.
Günümüzde gençlerin, kısa formlarda yazıp okuduğunu anımsatan Yazıcı, ''Araştırmalar 2009'daAmerika'da 12-17 yaş arası gençlerin yüzde 72'sinin mesaj gönderip aldığını gösteriyor. 2008 yılıŞubat ayından 2009 yılı Eylül ayına kadar Amerikalı gençlerin günlük mesajlaşması yüzde 38'denyüzde 54'e çıkmış'' şeklinde konuştu.
2009'da ortalama bir Amerikan gencinin ayda 2 bin 272 metin gönderdiği ve aldığı bilgisiniveren Yazıcı, Amerika'da 2010'da 15-19 yaşları arası gençlerin günlük ortalama 6,8 dakika kitapokuduğunun altını çizdi.
Tüm dünyada gençlerin, 140 karakteri aşmayan ve sıklıkla daha da az olan mesajlarla sosyalmedyada okuyup yazmayı tercih ettiğini vurgulayan Yazıcı, internetin bir çeşit unutkanlıkteknolojisi olduğunu dile getirdi.
Çağımız insanının neredeyse gözünü dünyaya açmasıyla beraber televizyon izlemeye başladığınıdile getiren Yazıcı, konuşmasına şöyle devam etti:
''Türkiye'de televizyon izlenme oranı yüzde 94'e ulaşırken, gazete okuma oranı yüzde 22, kitapokuma oranı ise yüzde 5'te kalıyor. Ayrıca son on yılda sosyal iletişim ağlarındaki teknolojikgelişmeler de sosyal ağlarda geçirilen zamanı hızla artırmaktadır. TÜİK ağustos ayında bununlailgili bir istatistik açıkladı; Türkiye'de bilgisayar kullanım oranı yüzde 49, internet kullanım oranıyüzde 48, internete erişim imkanı olan hane oranı yüzde 47, internet erişim imkanı olan haneoranı kentlerde yüzde 56, düzenli internet kullanım oranı ise yüzde 38. Türkiye, artık 10 yıl, 20 yılöncesinin Türkiye'si değil. Hemen hemen her evde bir bilgisayar ve internet var. Köy okullarımızdabile artık bilgisayar sınıfları var. Eğitimde tablet teknolojisinden söz ediyoruz. Fatih Projesi ileSayın Başbakanımızın dediği gibi 'Kara tahta kavramını tarihin tozlu raflarına kaldırıyoruz.''
-''ABD'de 2011'de elektronik ticaret hacminin yüzde 16 artarak 195 milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor''-
Sosyal medyanın kendi kurallarıyla, kendine özgü kültürüyle hayata hükmettiğini ifade eden Yazıcı,ticaretin bu alanın dışında kalmasının düşünülemeyeceğini söyledi.
Ticaret kavramının günümüzde artan bir şekilde ''elektronik ticaret'' olarak ortaya çıktığını belirtenYazıcı, bu değişimi yakalamak ve ona öncülük etmek için bugünün ve yarının dünyasının iyiokunması, olup bitenlerin iyi analiz edilmesi gerektiğini ifade etti.
Bu yeni yapının, ekonomilerin büyüme dinamiklerinde kalıcı değişiklikler oluşturduğuna dikkatiçeken Yazıcı, daha önceleri klasik tabirle ifade edilen; ''reel piyasalar, finansal piyasalar, türevpiyasalar''ın yerini; ''online pazarlara, elektronik platformlara, sanal alışveriş merkezleri''nebıraktığını belirtti.
Artık ülkelerin büyüme dinamiklerine interaktif ekonomilerin etki ettiğini vurgulayan Yazıcı,geleceği öngören ticari aktörlerin artık hamlelerini internet ekonomisi üzerine şekillendirdiğininaltını çizdi.
Bugün e-ticaret yoluyla yapılan alışverişlerin hacminin hızla arttığını aktaran Yazıcı, şöyle konuştu:
''2011 yılı itibariyle dünya e-ticaret hacmi 680 milyar dolara ulaşmıştır. 2016 yılına kadar dünyanüfusunun yarısının, yani yaklaşık 3,5 milyar kişinin internet kullanıcısı olacağı öngörülmektedir.Yine aynı dönemde ülkemizin de içinde bulunduğu G-20 ülkelerinde yaklaşık 800 milyon internetkullanıcısı olacağı ve bu ülkelerdeki internet ekonomisinin 4 trilyon 200 milyar dolara ulaşacağıtahmin edilmektedir. Bu dönüşüm süreci ekonomimiz için iş dünyamıza önemli fırsatlar sunuyor.
Bu fırsatları değerlendirebilmek için, kamu ve iş dünyası olarak birlikte hareket etmemiz önemarz ediyor. Dünyanın önde gelen ülkeleri elektronik ticaret alanında ciddi bir paya sahip. Örneğin,Amerika'da 2011'de elektronik ticaret hacminin, bir önceki seneye göre yüzde 16 artarak, 195milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor. 2012 yılı Mayıs rakamlarıyla; Avrupa'da toplam 427milyon internet kullanıcısı bulunmaktadır. Bu kullanıcıların yüzde 87'si online alışveriş işlemlerinielektronik ortamda gerçekleştirmektedir.''
-''E-ticaret işyeri sayısı 2008 yılına göre 3 kat artışla Eylül 2012'de yaklaşık 55 bine ulaştı''-
Türkiye'de elektronik ticaret hacminin 2011 yılında yaklaşık 23 milyar liraya ulaştığını belirtenYazıcı, 2011 yılında kartlı sistemle 265 milyar liralık alışveriş yapıldığını ve bunun yüzde 8'ininelektronik ticaret yoluyla gerçekleştiğini söyledi.
2012 yılının 7 ayında e-ticaret hacminin yaklaşık 17,5 milyar liraya ulaştığını anlatan Yazıcı, ''Buda geçen yıla göre yüzde 40 civarında bir artış demektir'' dedi.
Bu bağlamda, Türkiye'nin 2011 yılında oransal olarak, Hindistan'dan sonra dünyada en hızlıbüyüyen ikinci e-ticaret pazarı olduğunu aktaran Yazıcı, Türkiye'de bugün 53 milyon kredi kartınınkullanıldığını kaydetti.
E-ticaret işyeri sayısının ise 2008 yılına göre 3 kat artışla Eylül 2012'de yaklaşık 55 bine ulaştığıbilgisini veren Yazıcı, Türkiye'de e-ticaret yapan doğrudan pazarlama, sigorta, hava yollarışirketlerinin cirolarının; bu alanlardaki toplam cirolarına oranının yüzde 60 olduğunu ifade etti.
Türkiye'de işletmeden tüketiciye yapılan elektronik ticaret hacminin toplam perakende ticarethacmine oranının; Avrupa Birliği'ne göre 8 kat, Amerika Birleşik Devletleri'ne göre 20 kat büyümepotansiyeline sahip olduğunu kaydeden Yazıcı, Türkiye'nin elektronik ticaret alanındaki bupotansiyelinin özellikle yabancı yatırımcılar tarafından dikkatle izlendiğini söyledi.
Türkiye'ye elektronik alanında 2010 ve 2011 yılında yaklaşık 750 milyon dolar doğrudan yabancısermaye girişi olduğu bilgisini veren Yazıcı, şunları ifade etti:
''Bu da doğrudan yabancı yatırımların yaklaşık olarak yüzde 3,7'sidir. Elektronik ticaret sektörüülkemizde son 3 yılda ortalama yüzde 50 büyümüştür. Elektronik ticaret sektöründeki bu hızlıbüyüme şüphesiz ki pazarlama yöntemlerinin değişmesiyle gerçekleşmektedir. Artık gelenekselpazarlama faaliyetleri yerini interaktif pazarlamaya bırakıyor. Firmalar, müşterileriyle dijitalortamda buluşuyor, ürün ve marka tanıtımları, satış işlemleri yine bu mecrada yapılıyor. Dolayısıylainteraktif pazarlama teknikleri tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de giderek önem kazanıyor.Şunu da ifade etmek istiyorum; katma değeri artırmak başlı başına bir sistematiğin ürünüdür. Ürünüçeşitlendirmek, ürün kalitesini uluslararası düzeyde rekabet edecek biçimde yükseltmek gereklidir.Pazarlama faaliyetleri işte burada hayati bir önem taşımaktadır. Yeni interaktif pazarlamametotlarını korkmadan, çekinmeden ama rekabeti zedelemeden, kimseye mağduriyet yaşatmadankullanılmalıdır. Bu noktada ise kamunun piyasaları düzenleme yetkisi önem kazanmaktadır. Baştatüketiciler olmak üzere bu sektördeki tüm aktörlerin güvenini inşa edecek düzenlemeleri hayatageçirmek bu anlamda stratejik bir öncelik taşıyor.''
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Yeni Türk Ticaret Kanunu'na ilişkin, ''Bu kanun sadecebir mevzuat düzenlemesi değil, 2023 hedeflerimize ulaşmada bir rehber değil, adeta ticaret erbabıiçin otoyoldur'' dedi.
Yazıcı, İstanbul Kongre Merkezi'nde düzenlenen İnteraktif Pazarlama Zirvesi'nin açılışında yaptığıkonuşmada, e-ticaretteki yasal düzenlemelere değinerek, bu alanı düzenleyen Gümrük ve TicaretBakanlığı olarak şirketlerin önünü açmak, vatandaşı elektronik ticarete yönlendirmek, ikili veçoklu ticari ilişkilerde bir güven ortamını oluşturmak için gerekli yasal düzenlemeleri yaptıklarınıkaydetti:
Kredi kartı kullanımının yaygınlaşmasının Türkiye e-ticaret pazarının gelişimini etkilediğini ifadeeden Yazıcı, şunları kaydetti:
''Bu bağlamda, Merkez Bankası'nın 'Ödeme Sistemleri Hizmetleri ile Elektronik Para KuruluşlarıHakkında Kanun Tasarı Taslağı' çalışmaları; güvenli ödeme kanalları ve alternatif ödeme sistemleriaçısından son derece önemlidir. Bakanlık olarak, 'Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi HakkındaKanun Tasarısını' hazırladık ve Meclis'e yasalaşması için gönderdik. Bu alanda en önemli vebeklenen yasa çalışması budur. Tasarıda; elektronik ticaretin yaygınlaştırılması, tüketiciler ileelektronik ortamda işlem yapanların korunması, istenmeyen ticari elektronik iletilerin önünegeçilmesi hedeflenmektedir.
Hizmet sağlayıcıların, elektronik iletişim araçları ile yapacakları ticari iletişimde uyması gerekenkurallar, elektronik ortamda yapılan sözleşme öncesi bilgi verme yükümlülükleri, sipariş vermesürecine ilişkin yükümlülükleri, bu yükümlülüklere aykırı hareket etmeleri halinde uygulanacakyaptırımlar hüküm altına alınmıştır. Ayrıca kişisel verilerin korunması yasal güvenceye bağlanarak,özellikle internet üzerinden yapılan ticari faaliyetlerin daha güvenli ve şeffaf bir şekilde yapılmasıöngörülmüştür. Yine bu tasarıda başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronikticaret ortamını sağlayan, 'aracı hizmet sağlayıcıları' tanımlanmıştır.''
-''E-ticarette güven ortamı''-
Yazıcı, tasarının, e-ticaret alanına ilişkin yasal çerçeveyi genel hatlarıyla çizdiğinianlatarak, ''Tasarının yasalaşmasına müteakiben sektörle yakın işbirliği içerisinde, sektöre ilişkinulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeler de izlenerek e-ticaret ikincil mevzuatı hazırlanacaktır.Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve ikincil düzenlemelerle, elektronik ticaretalanında 'güven ortamını' tesis etmeyi hedefliyoruz. Elektronik ticaret alanına güven ortamıoluşunca, bu sektör hepimizin tahminlerinin ötesinde bir hızla büyüyecektir'' diye konuştu.
Özellikle mesafeli satış, internet aracılığıyla satış, kredi kartı ile satış gibi yeni satış yöntemleriningelişmesinin, mal ve hizmetlerin satın alınmasını kolaylaştırdığını belirten Yazıcı, şunları söyledi:
''Ancak tüketicilerin alışveriş imkanları artarken buna paralel olarak sorunları da artmıştır. Bunedenle yürürlükte bulunan 'Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da gerekli düzenlemeçalışmalarını Bakanlık olarak yürütüyoruz. Bu çalışmanın da kısa bir süre içinde tamamlanarakyasalaşmasını planlıyoruz. Bakanlığımızın sorumluluk alanı içerisinde yer alan 4077 sayılıTüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da yer alan 'Mesafeli Sözleşmeler'e ilişkin yönetmelikçıkardık. Buna göre; taraflardan birinin tüketici olduğu internet ortamında yapılan mesafelisözleşmelerde, satıcılar tarafından tüketicilere işletmeye ilişkin bilgilerin verilmesi, satılan ürününtemel nitelikleri, fiyatı, teslim süresi ve cayma hakkı gibi konularda bilgilendirmesi zorunluluğugetirilmiştir.
Mesafeli sözleşmelerde tüketici, yedi gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezaişart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dairbildirimin bu süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla bildirilmesi yeterlidir.2011 yılında, mesafeli satışlara ilişkin olarak Bakanlığımızın yaptığı inceleme ve denetimlerdetoplam 905 bin 709 lira idari para cezası uygulanmıştır. Tüketicilerin, mağduriyet oluşmadan öncekorunması amacıyla mesafeli satışın gerçekleştiği internet sitelerini bu yıl daha yoğun biçimdedenetlenmekteyiz.
Bu kapsamda, 2012'nin ilk 8 ayında 53 firma denetlenmiş ve toplam 1 milyon 284 bin 941 Liraidari para cezası uygulanması için ilgili İl Müdürlüklerine talimat verilmiştir.
Özellikli Bazı Kaçakçılık Türleriyle Mücadele Eylem Planı Elektronik ticaret yoluylagerçekleştirilen ticari işlemlerin çeşitliliği ve parasal tutarları çok hızlı bir şekilde artıyor. Bu isteristemez kaçakçılıkla mücadele faaliyetlerini de ön plana çıkarıyor.''
-Yeni Ticaret Kanunu-
Yazıcı, Bakanlık olarak, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının katkılarıyla bir eylem planıhazırladıklarını ifade ederek, şunları aktardı:
''Özellikli Bazı Kaçakçılık Türleriyle Mücadele Eylem Planı'nda elektronik ticaret yoluylagerçekleştirilen kaçakçılıkla mücadeleye ilişkin eylemlere yer verildi.
Söz konusu Eylem Planı 16 Nisan 2012 tarihinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına gönderilerekyürürlüğe girdi. Yeni Türk Ticaret Kanunu şirketlerimize birçok işlemi elektronik ortamda yapmaimkanı sunuyor. Yeni TTK ile bilişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelere paralel olarak,bilişim teknolojilerini kullanmak isteyen gerçek ya da tüzel kişilere bir alternatif sunularakmaliyetlerin azaltılması, emek ve zamandan tasarruf edilmesi bakımından önemli düzenlemeleryapılmıştır. Şirketlerimizin mal ve hizmetlerini tüm dünyaya pazarlayabilmesi, yabancıyatırımcıların ilgisini çekebilmesi için elektronik ortam büyük bir fırsat sunmaktadır. Yeni TürkTicaret Kanunu ile bunun hukuki altyapısı tamamlanmıştır.''
Şirketlerin elektronik platformları kullanmasının, 24 saat kesintisiz ticaret imkanı sağladığınıbelirten Yazıcı, ''Bu Kanun, sadece bir mevzuat düzenlemesi değil, 2023 hedeflerimize ulaşmada birrehber değil, adeta ticaret erbabı için otoyoldur'' dedi.
Yazıcı, elektronik ticaret alanında yaptıkları çalışmalarda temel hedeflerini şöyle anlattı:
''Elektronik ticaret alanında kuralların belirlenmesi, yatırımcılara hukuki güvencenin sağlanması,haksız rekabet ortamının olmadığı bir yapının tesis edilmesidir. Gerek hukuki, gerek teknikaltyapısıyla sağlıklı ve güvenli bir şekilde büyüyen bir elektronik ticaret ortamı oluşturmakarzusundayız. Bu noktada sadece kamu kuruluşlarına değil özel sektöre de önemli görevlerdüşmektedir. İnternet ve elektronik ticaret gibi hızla gelişen sektörlerde, gelişimi sürdürülebilirkılmanın ilk ve en önemli şartı, bilgi ve deneyimin paylaşılmasıdır. Bu konuda bizim kapımız bualanda çalışan herkese açıktır.
Bu alandaki düzenlemeleri birlikte yapmamız sektörün sağlıklı büyümesine büyük katkısağlayacaktır. Bu zirve vesilesiyle bu alanda dil sorununa da bir çözüm bulmamız gerektiğinihatırlatmak istiyorum.''
-''Dünya elektronik bir mahalleye doğru göç ediyor''-
Dünyanın elektronik bir mahalleye doğru sessizce göç ettiğini belirten Yazıcı, ''Bu alanda kullanılanterminolojiyi oluşturmak konusunda daha fazla geç kalmamalıyız.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olarak, interaktif pazarlama sektöründe bilgi paylaşımınınönünü açan ve binlerce sektör profesyonelini bir araya getiren İnteraktif Pazarlama Zirvesi'nidesteklemekten büyük mutluluk duyuyoruz. Bu konferans ve zirveler dünyadaki farklı interaktifpazarlama tekniklerinin paylaşılması, geliştirilmesi ve yeni fikirlerin ortaya çıkması açısındandeğerlendirildiğinde eşi bulunmaz fırsatlar sunan platformlardır'' şeklinde konuştu.