“Türkiye Kendi Otomobil Markasını Oluşturmalı”
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, çevre dostu otomobil üretiminin dünyanın gündeminde olduğunu belirterek, ''Ülkemizde çevre dostu elektrikli otomobiller 123 yıl önce Yıldız Sarayı'nda ilk kez kullanılmıştı. Osmanlı belgeleri ilk elektrikli arabayı ülkemize getirenin II. Abdülhamid Han olduğunu ortaya koymaktadır. 1888 yılında II. Abdülhamid, İngiltere'den ilk elektrikli arabayı sipariş etti''Yazıcı, Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) 26'ncı Olağan Genel Kurulu'nda, otomotiv sektörünün dünyanın her yerinde yüksek katma değer oluşturan bir sektör olduğunu kaydetti.
30 Mart 2012Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, çevre dostu otomobil üretiminin dünyanın gündeminde olduğunu belirterek, ''Ülkemizde çevre dostu elektrikli otomobiller 123 yıl önce Yıldız Sarayı'nda ilk kez kullanılmıştı. Osmanlı belgeleri ilk elektrikli arabayı ülkemize getirenin II. Abdülhamid Han olduğunu ortaya koymaktadır. 1888 yılında II. Abdülhamid, İngiltere'den ilk elektrikli arabayı sipariş etti''Yazıcı, Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) 26'ncı Olağan Genel Kurulu'nda, otomotiv sektörünün dünyanın her yerinde yüksek katma değer oluşturan bir sektör olduğunu kaydetti.
Bu nedenle dünyada olduğu gibi Türkiye'de de otomotiv sektörü hem ekonominin itici gücü hem de ekonomik durumun ve gelişimin en net göstergelerinden biri olduğuna işaret eden Yazıcı, otomotiv endüstrisinin yüksek üretim ve satış rakamlarına ulaşıp yüzlerin gülmesinin, ülke genelinde refahın artmasına işaret ettiğini belirtti.
Yazıcı, Türkiye'de yıllarca otomobilin zenginliğin bir göstergesi olduğunu, ifade ederek, bugün ise otomobilin artık bir ihtiyaç konumunda bulunduğunu söyledi.
Bugün otomobilin orta gelir grubunun sahip olduğu bir araç olduğuna değinen Yazıcı, 2002'de bin kişiye 65 araç düşerken 2011 sonunda bin kişiye 141 araç düştüğünü 10 yılda yüzde 100'ün üzerinde bir artış gerçekleştiğini kaydetti.
Yazıcı, Türkiye'de otomotiv sektörünün sürdürülebilir küresel rekabet gücünü artırmak ve ileri teknoloji kullanımının ağırlıklı olduğu katma değeri yüksek bir yapıya dönüşümünü sağlamanın, hükümetin stratejik hedeflerinden biri olduğunu bildirdi.
Otomotivin, Türkiye'nin ihracatında ve dış ticaretinde en büyük paya sahip sektörlerin başında yer aldığına değinen Yazıcı, 2009-2011 yılları arasında üretilen araçların yaklaşık yüzde 70'inin ihraç edildiğini, sektörün 2011 yılında toplam ihracatın yaklaşık yüzde 14'ünü gerçekleştirdiğini anlattı.
Bakan Yazıcı, otomotiv sektörünün Avrupa ülkelerine olan bağımlılığını azaltılmasının ve yeni pazarlar bulmanın son derece önemli olduğunu belirterek, ''Bu kapsamda Asya, Pasifik ve Amerika kıtası ülkelerine yapılan ihracatın artırılması için girişimlerde bulunmak sektörün dünya pazarlarına açılmasını ve büyümesini sağlayacaktır'' dedi.
-Osmanlı'da ilk elektrikli otomobil''-
Türkiye'nin yerli otomobili üretebilecek fiziki ve beşeri sermayeye sahip olduğunu bildiren Yazıcı, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Bugün çevre dostu otomobil üretimi de dünyanın gündemindedir. Ülkemizde çevre dostu elektrikli otomobiller bundan 123 yıl önce Yıldız Sarayı'nda ilk kez kullanılmıştı. Osmanlı belgeleri ilk elektrikli arabayı ülkemize getirenin II. Abdülhamid Han olduğunu ortaya koymaktadır. 1888 yılında II. Abdülhamid, İngiltere'den ilk elektrikli arabayı sipariş etti.
Deniz yoluyla İstanbul'a getirilen ilk aracın deneme sürüşünü de dönemin Maliye Bakanı yaptı. Abdülhamid Han da arabayı Yıldız Sarayı'nda bizzat kendisi denedi. Sultan'ın elektrikli arabayla küçük bir kaza yaptığı da rivayetler arasındadır.''
Otomotiv sektörünün son iki yıldır dış ticaret açığı verdiğini anımsatan Yazıcı, bu durumun otomotiv sektörünün üretiminde ithal girdi oranının oldukça yüksek olduğunu gösterdiğini ifade etti.
Bakan Yazıcı, sağlıklı bir trafik akışı için ekonomik ve teknik ömrünü tamamlamış ticari motorlu taşıtların piyasadan çekilmesi amacıyla hükümetin titizlikle üzerinde durduğu bir konu olduğunu belirtti.
2007'den bugüne bunun için 5 ayrı tebliğ ile bu araçların trafikten çekilmesine yönelik düzenlemeler yapıldığını anlatan Yazıcı, yapılan bu çalışmalarla 2011 yılı sonunda toplam 76 bin 390 aracın trafikten çekildiğini söyledi.
Yazıcı, bugün dünyada en önemli şeyin markalaşma olduğuna işaret ederek, Türkiye'nin kendi markalarını oluşturması gerektiğini, 2023 vizyonunda en az 10 marka hedeflendiğini, bu markalardan en az bir iki tanesinin otomotiv markalarından olması gerektiğini kaydetti.
Bunun zamanı geldiğine işaret eden Yazıcı, artık otomotiv sektörü olarak bu yöne ağırlık verilmesi gerektiğini, Türkiye'nin tüm alanlarda gösterdiği hızlı gelişme sürecinin otomotiv sektöründe de artarak devam edeceğine inandığını kaydetti.
-450 milyon liralık tasarruf...-
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın çalışma alanlarına ilişkin de bilgiler veren Yazıcı, hedeflerinin gümrüklerde iş yapan şirketlerin zaman kaybı ve ilave maliyet artışı sağlamadan hızlı geçişini sağlamak olduğunu belirtti.
Yazıcı, bu amaçla gümrük kapılarını yenilediklerini, bu yenilemeler dolayısıyla yapılan hesaplamaya göre bekleme sürelerinin azalmasından ve ilave maliyetlerin engellenmesi nedeniyle tüm gümrüklerde bu beklemelerden doğabilecek 450 milyon lira tasarruf sağlandığını söyledi.
Gümrüklerin en önemli görevlerden birinin de kaçağın her türlüsünü önlemek olduğuna işaret eden Yazıcı, şunları kaydetti:
''Bunun için gümrük işlemlerini basitleştiriyor ve kolaylaştırıyoruz. Böylece ülkemizi dünyanın en hızlı, en güvenilir ve en rahat ticaret yapılan ülkesi haline getirmeyi hedefliyoruz. Gümrük ve ticaret politikalarının oluşturulması, uygulanması ile ilgili görüş bildirmek, bu konularda araştırma ve çalışmalar yapmak üzere danışma organı niteliğinde görev yapacak 'Gümrük ve Ticaret Konseyi'ni hayata geçiriyoruz.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın hizmet sunduğu alanlardaki tüm paydaşlarımız bu konseyde temsil edilecektir. Tüketicinin haklarının korunması önemli görevlerimizden biri. Bu konuyla ilgili tüketiciyi Korunması Kanunu ile ilgili çalışmaları sürdürüyoruz. Taslak hazırlandı.''