Temiz Sanayi Mutabakatı - 26 Şubat 2025
Draghi Raporu ve Rekabetçilik Pusulası’nda, karbonsuzlaşma politikaları sanayi, rekabet, ekonomi ve ticaret politikalarıyla iyi entegre edildiğinde güçlü bir büyüme motoru haline geldiği vurgulanmakta, ancak özellikle yüksek enerji fiyatları ve küresel çapta yoğun rekabetle karşı karşıya olan AB sanayilerinin verimlilik artışı açısından diğer büyük güçlerden geride kalma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu belirtilmektedir. Bahse konu sebeplerle, AB sanayi için acil bir dönüşüm planı niteliğinde kurgulanan Temiz Sanayi Mutabakatı 26 Şubat 2025 tarihinde açıklanmıştır. Mutabakat, üretimin her aşamasını desteklemeye yönelik önlemler sunmakta olup özellikle enerji yoğun sanayiler ve temiz teknoloji sektörü olmak üzere birbiriyle yakından bağlantılı iki ana sektöre odaklanmaktadır:
- Enerji yoğun sanayiler: Çelik, metaller ve kimya gibi sektörlerin, dekarbonizasyon, temiz enerjiye geçiş ve yüksek maliyetler, adil olmayan küresel rekabet ile karmaşık düzenlemelerle mücadele konusunda acil desteğe ihtiyaç duyduğu ve bu faktörlerin, sektörün rekabet gücünü olumsuz etkilediği belirtilmektedir.
- Temiz teknoloji sektörü: Gelecekteki rekabetçilik ve büyümenin merkezinde yer almakla birlikte sanayinin dönüşümü, döngüsellik ve dekarbonizasyon açısından temiz teknoloji sektörünün kritik bir rol oynadığı belirtilmektedir.
Ayrıca, tüm değer zincirini güçlendirmeye yönelik önlemler içermekte ve belirli sektörlerde özel eylemler geliştirilmesi için bir çerçeve sunulmaktadır. Bu kapsamda, Komisyonun Mart ayında otomotiv sektörü için bir Eylem Planı, bahar aylarında ise çelik ve metaller için bir Eylem Planı sunması beklenmektedir. Ayrıca, kimya ve temiz teknoloji sektörleri için de özel eylemler planlanmaktadır.
Temiz Sanayi Mutabakatı, büyüme odaklı Avrupa sanayi ekosisteminin gelişmesi amacıyla aşağıdaki altı temel alanı içermektedir:
(1) Daha düşük enerji maliyetleri:
Yine 26 Şubat 2025 tarihinde Komisyon tarafından sanayi, işletmeler ve haneler için enerji faturalarını düşürmek amacıyla Uygun Maliyetli Enerji Eylem Planı kabul edilmiştir. Plan, temiz enerjinin yaygınlaştırılmasının hızlandırılması, elektrifikasyonun teşvik edilmesi, fiziksel bağlantılar aracılığıyla AB iç enerji piyasasının tamamlanması, ithal fosil yakıtlara bağımlılığın azaltılması gibi önlemler içermektedir. Temiz Sanayi Mutabakatının önemli bir bileşeni olarak, bu Eylem Planı ile 2025 yılı itibarıyla toplamda 45 milyar avro tasarruf sağlaması beklenmektedir. Bu tasarrufun 2030 yılına kadar yıllık 130 milyar avroya, 2040 yılına kadar ise 260 milyar avroya ulaşması öngörülmektedir. Genel elektrifikasyon oranını 2030 yılına kadar %21,3’ten %32’ye çıkarılması ve 2030’a kadar her yıl 100 GW yenilenebilir elektrik kapasitesi kurulması hedeflenmektedir.
(2) Temiz ve sürdürülebilir ürünlere yönelik talep yaratma:
Endüstriyel Dekarbonizasyon Hızlandırma Yasası [2025 IV. Çeyrek] ile kamu ve özel alımlarda sürdürülebilirlik, dayanıklılık ve Avrupa'da üretilme kriterlerini getirerek AB yapımı temiz ürünlere olan talebin artırılması hedeflenmektedir. Bu çerçevede, 2026 yılında Kamu İhale Çerçevesi gözden geçirilecek ve stratejik sektörlerde sürdürülebilirlik, dayanıklılık ve Avrupa önceliği kriterleri kamu alımlarına dahil edilecektir. Ayrıca, Yasa ile 2025’te çelikle başlayarak sanayi ürünlerine yönelik gönüllü karbon yoğunluğu etiketi getirilecek, ardından çimento sektörü eklenecektir. Komisyon 2025’in ilk çeyreğinde düşük karbonlu hidrojenle ilgili bir düzenleme (delegated act) kabul edecek, düşük karbonlu hidrojen üretimine ilişkin kurallar netleştirilecektir.
(3) Temiz geçişin finansmanı
AB'de üretilen temiz sanayiyi desteklemek için 100 milyar avroyu aşan bir finansman harekete geçirilecektir. Bu doğrultuda Komisyon tarafından:
- Yeni Temiz Sanayi Anlaşması Devlet Yardımı Çerçevesi’ni kabul edilecektir. Böylece, yenilenebilir enerjinin yaygınlaştırılmasına yönelik Devlet yardımı tedbirlerinin daha hızlı ve kolay onaylanmasına, endüstriyel dekarbonizasyonun uygulanmasına ve temiz teknolojide yeterli üretim kapasitesinin sağlanmasına olanak tanınacaktır.
- İnovasyon Fonu’nu güçlendirecek ve Sanayi Dekarbonizasyon Bankası önerilecektir. Bu banka, İnovasyon Fonu’ndan, Emisyon Ticaret Sistemi (ETS) gelirlerinden ve InvestEU revizyonundan sağlanan ek finansmanla 100 milyar avroluk fon oluşturmayı hedefleyecektir.
- InvestEU Tüzüğü değiştirilecek ve InvestEU’nun risk taşıma kapasitesi artırılacaktır. Bu değişiklik ile, temiz teknoloji, temiz mobilite ve atık azaltımı gibi alanlara 50 milyar avroya kadar ek özel ve kamu yatırımının harekete geçirilmesini sağlanacaktır.
(4) Döngüsellik ve hammaddeye erişim
Kritik hammaddelere erişimin güvence altına alınması ve güvenilir olmayan tedarikçilere bağımlılığın azaltılması hedeflenmektedir. Komisyon, Kritik Hammaddeler Yasası'nın uygulanmasına öncelik verecektir. Aynı zamanda döngüselliği dekarbonizasyon stratejisinin merkezine koyarak, AB kaynaklarının en verimli şekilde kullanması amaçlanmaktadır. Bu hedefler kapsamında Komisyon şu adımları atacaktır:
- Avrupa şirketlerinin kritik hammaddelere yönelik taleplerini birleştirmesine olanak tanıyan bir mekanizma kuracaktır.
- AB Kritik Hammaddeler Merkezi’ni kurarak, şirketler adına toplu hammadde satın alımları gerçekleştirecektir.
- 2026'da Döngüsel Ekonomi Yasası’nı kabul edecektir. Yasadaki önlemlerden biri, e-atıklarla ilgili mevcut kuralların daha basit, amaca uygun ve içerdikleri kritik ham maddeleri geri kazandıracak şekilde revize edilmesidir. Ayrıca, atıklardan değerli ikincil hammaddelere geçişi kolaylaştırması için “atık sonu” kriterleri uyumlu hale getirilecek, genişletilmiş üretici sorumluluğu (GÜS) basitleştirilerek dijitalleştirilecek ve hedefli olarak genişletilecektir. Metal hurda kullanımının artırılması için teşvikler sağlanacaktır.
- İlgili ekonomik aktörler arasındaki işbirliğini, geri dönüşümde uzmanlaşmayı ve ölçek ekonomilerini teşvik etmek amacıyla Trans-Bölgesel Döngüsellik Merkezleri oluşturulacaktır. Batarya geri dönüşümü için kritik olan batarya geri dönüşüm atığı (black mass) ihracatına, arz sıkıntısı yaratması nedeniyle özel düzenlemeler getirilecektir.
(5) Küresel pazarlara erişim ve uluslararası ortaklıklar
Devam eden ve yeni ticaret anlaşmalarına ek olarak, Komisyon aşağıdaki adımları atacaktır:
- Tedarik zincirlerini çeşitlendirmek ve karşılıklı fayda sağlayan anlaşmalar oluşturmak amacıyla ilk Temiz Ticaret ve Yatırım Ortaklıklarını başlatacaktır.
- Küresel rekabet ve jeopolitik belirsizlikler karşısında, bir dizi ticaret savunması mekanizmaları ve diğer koruma araçlarını etkin şekilde kullanacaktır.
- Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın basitleştirilmesi ve etkinleştirilmesi amacıyla, 2025'in ikinci yarısında, Komisyon tarafından kapsamlı bir SKDM inceleme raporu sunulacaktır. Anılan rapor kapsamında SKDM’nin ek AB ETS sektörlerine ve alt ürünlere genişletilmesi değerlendirilecek, AB üreticileri için elektrikle ilgili dolaylı maliyetler göz önüne alınarak, tüm SKDM sektörlerinde dolaylı emisyonların dahil edilmesi hususu incelenecektir. Ayrıca olası etkisizleştirme risklerini ele almak için bir strateji belirlenecektir. Söz konusu inceleme sonrasında 2026'nın ilk yarısında bir yasal öneri sunulması beklenmektedir.
(6) Yetenekler ve iş gücü
AB iş gücünün, düşük karbonlu ekonomiye geçişini desteklemek için gerekli becerilere sahip olması amacıyla Komisyon:
- Çalışanlara yatırım yapacak, beceri geliştirecek ve kaliteli istihdam yaratacak bir "Beceriler Birliği" kuracaktır.
- Temiz Sanayi Mutabakatına bağlı stratejik sektörlerde becerileri güçlendirmek için Erasmus+ programı kapsamında 90 milyon avroya kadar fon sağlanacaktır.
- Mutabakat, kaliteli istihdamı teşvik edecek, sosyal şartları iyileştirecek ve dönüşüm sürecindeki işçilere daha fazla destek sunacaktır.