Meksika Temmuz ayı otomotiv üretim, ihracat ve satışı istatistikleri

15 Ağustos 2020


Hafif Araç Üretimi ve İhracatı

Pandemi sonrasında üretimin başladığı ikinci ay olan Temmuz ayında Meksika’da üretilen otomobil sayısı, Haziran ayına kıyasla %0,65 artışla 294.946 adet olarak gerçekleşmiştir. İhracat ise %5,47 düşüşle 256.098 adettir. Nisan ve Mayıs aylarında hem üretim hem de ihracat %90’a varan oranlarda gerilemiş, Haziran ayında ise toparlanma başlamıştır. Araç üretiminin bu yıl %28 azalması beklenmektedir. Temmuz ayında BMW hafif araç üretimini yıllık bazda %229,7 (6.013 adet) oranında; Ford ise %58 (27.009 adet) oranında artırmıştır.

Temmuz ayında Meksika’da en fazla üretilen araçlar General Motors (%28), Nissan (%15), Volswagen (%13), Chrysler (%11), Ford (%9), Toyota (%6), Kia (%5), Audi (%4), Honda (%4), Mazda (%3), BMW (%2) ve JAC (%0,1) olarak sıralanmaktadır.




2020 yılı Ocak-Temmuz dönemi toplamında Meksika’da 1.467.644 adet (%35,5 düşüş) otomobil üretilmiş, toplam araç ihracatı ise 1.274.517 adet (%36,8 düşüş) olarak gerçekleşmiştir. 2019 yılı genelinde Meksika’da %4,1 düşüşle 3.750.841 adet araç üretilmiş; %3,4 düşüşle 3,33 milyon araç ihraç edilmiş (%88,1’i Kuzey Amerika pazarına) ve iç piyasada %7,7 düşüşle 1,31 milyon adet araç satılmıştı.

Meksika’daki şirketler sağlık protokollerine uyum amacıyla vardiyalı çalışma sistemi nedeniyle henüz tam kapasite ile üretim yapmamakta olup, kapasitenin 2020 yılı sonunda veya 2021 yılı başında normale dönmesi; araç üretiminin ise 2022 yılında ancak toparlanması beklenmektedir. Ayrıca ABD-Meksika-Kanada Anlaşması (T-MEC) çerçevesinde yeni bölge içerik değeri kriterlerine ve pandemi şartlarına uyumun, maliyetleri %7 artıracağı öngörülmektedir.

Hafif Araç Satışları

Haziran ve Temmuz aylarında Meksika’da araç satışları dinamizm kazanmış olup, Meksika Otomotiv Distribütörleri Birliği (AMDA) 2020 yılı için satış tahminini %26,8 düşüş ile 964.400 adet olarak güncellemiştir.

Meksika Otomotiv Endüstrisi Birliği (AMIA) ve AMDA, Temmuz ayında ülke genelinde aylık %16 artışla (yıllık %31,3 düşüşle) 72.897 adet hafif araç satışı gerçekleştiğini; anılan %31,3’lük düşüşün 2009 yılından bu yana yaşanan en büyük düşüş olduğunu; Mart ayında satışların 87.517 adet, Nisan ayında 37.994, Mayıs ayında 42.028 ve Haziran ayında 62.837 adet olduğunu açıklamıştır. Temmuz ayındaki toparlanma, düşen faiz oranlarından, kampanyalardan, karantina döneminde ertelenen talepten ve üretimin yeniden başlamasından kaynaklanmıştır. Ford (%51,1), Mazda (%47,7), Seat (%43,9), Volkswagen Grubu (%38,7) satış hacmi en fazla azalan markalar iken; pazar payı bakımından Nissan (%20,2), General Motors (%16,5), Volkswagen Grubu (%13,1), Toyota (%8,8) ve Kia (%7,7) öne çıkmaktadır.

Diğer taraftan, BMW Temmuz ayında Meksika pazarındaki satışlarını %37,3, Mercedez-Benz %34,5, Mazda %33,3, Volvo %57,4 ve Porsche %266 oranında artırmıştır.
 


Ocak-Temmuz döneminde ise yıllık %31,8 azalma ile toplamda 509.342 adet araç satılmış olup, bu satış rakamı 1995 yılından bu yana en düşük seviyedir. INEGI, AMDA ve AMIA verileri birlikte değerlendirildiğinde Temmuz ayında yalnızca Jaguar (%10), Subaru (%7,5), Porsche (%42,9) ve Volvo (%8,6) markaları satışlarını artırmış; 7 ay toplamında ise yalnızca Subaru (%1,8) büyüme elde etmiştir.



Otomotiv Yedek Parça İhracatı

Meksika 2020 yılının ilk yarısında ABD’ye 20,8 milyar dolar değerinde otomotiv yedek parçası ihraç etmiş olup, ABD’nin en önemli tedarikçisi konumunu sürdürmüştür. Ancak Meksika’nın ABD pazarındaki payının (%37), Meksika’da Nisan ve Mayıs aylarında üretime ara verilmesinin etkisiyle COVID-19 sonrasında Güney Kore, Tayland, Tayvan ve Japonya gibi Asya ülkeleri lehine gerilediği dikkat çekmektedir. Anılan dönemde ABD’nin otomotiv yedek parça ithalatı ise %28,3 azalmıştır. Kanada ve Çin’in ABD pazarından aldığı paylar da düşmüştür.  



Ağır Vasıta Üretimi, İhracatı ve Satışı

Meksika’nın kamyon, otobüs ve traktör üretimi 2020 yılının Temmuz ayında yıllık %68,6 düşüşle 6.379 adet ve Ocak-Temmuz dönemi toplamında %48,3 gerileme ile 64.500 adet seviyesindedir. International (3.452 adet), Freightliner (1.234 adet) ve Kenworth (1.207 adet) Temmuz ayında en fazla araç üreten şirketlerdir. Mercedez-Benz Autobuses 219 adet, Isuzu 90 adet, Volvo Buses 85 adet, Hino 48 adet, Volkswagen Camiones y Autobuses 40 adet ve Man Truck and Bus México 2 adet araç üretmiştir. Hino Temmuz ayında %269 ile üretimini yılık bazda artıran tek markadır. Isuzu (-%37,5), Man Truck and Bus (-%85,7), Mercedes Benz (-%21,2), Volkswagen Trucks and Buses (-%75) ve Volvo Buses (-%3,65) şirketlerinin tamamının üretimi azalmıştır. Freightliner (-%52,7), International (-%42,4) ve Kenworth (-%47,8) gibi büyük üreticilerin üretimleri aylık bazda düşerken; yıllık bazda ise sırayla %88,5, %51,6 ve %26,6 gerileme kaydedilmiştir. 2020 yılının Ocak-Temmuz döneminde üreilen ağır vasıtaların %97’si yük, %3’ü yolcu taşımacılığına yöneliktir.



Temmuz ayında iç piyasada ağır vasıta satışları yıllık %18,42 düşüşle toplamda 2.750 adet seviyesindedir. Bunun 2.563 adedi toptan satışlar (aylık %30 ve yıllık %50,9 artış) ve 187 adedi perakende satışlardır. Ocak-Temmuz dönemi toplamında ise toptan satışlar %56,3 azalmış (11.874 adet), perakende satışlar ise %43 azalmıştır. Ocak-Temmuz dönemi ihracatı %42,58 düşüşle 43.754 adet seviyesindedir.

Ulusal Otobüs, Kamyon ve Traktör Üreticileri Birliği (ANPACT) tarafından INEGI verileri baz alınarak yayınlanan verilere göre, T-MEC kurallarının uygulandığı ilk ay olan Temmuz ayında ağır vasıta ihracatı Haziran ayına kıyasla %0,4 artışla (yıllık %44,8 düşüşle) 10.019 adet seviyesinde gerçekleşmiştir. İletişim ve Ulaştırma Bakanlığı istatistiklerine göre 2019 yılında Meksika’da 18 yaş üstü toplam 800.000 adet motorlu araç trafiğe çıkmıştır. Sektör temsilcileri toplumun refahı açısından araç parkının 2021 yılında bütçe yaratılarak yeni araçlarla yenilenmesini talep etmektedir.

Yayımlayan: Meksiko Ticaret Müşavirliği

Kaynaklar: