Meksika’da Ağustos ayı otomotiv üretim, ihracat ve satış verileri

19 Eylül 2020

Meksika Otomotiv Endüstrisi Birliği (AMIA) verilerine göre Temmuz ayındaki artışın ardından Meksika’nın hafif vasıta ihracatının %88’ini oluşturan ABD ve Kanada pazarlarında talebin düşmesi nedeniyle Ağustos ayında Meksika’da hafif vasıta üretimi yıllık bazda %13,2 gerileyerek (aylık bazda %0,5 düşüşle) 293.463 adet seviyesinde gerçekleşmiştir. Bu rakam son 5 yılın en düşük üretim seviyesidir.

General Motors (%23,6), Nissan (%19,8), FCA Mexico (%16,6), Volkswagen (%10,5), KIA (%5,9), Toyota (%5,9), Audi (%5,2), Honda (%5,1), Mazda (%4,7), BMW (%2,4) Ağustos ayında en fazla üretilen modellerdir. Ford Motor (-%99), KIA (-%33) ve Volkswagen (-%27) üretimi Ağustos ayında en fazla azalan markalar; Mazda, BMW Group, Audi ve FCA Mexico ise üretimini bu dönemde artıran markalardır.



Ağustos ayında Ford Fusion modeli üretilmezken, Nissan Sentra üretimi model yenileme nedeniyle %40 azalmış, Versa modeli %16 daha az üretilmiş, KIA Forte üretimi %24 azalırken; VW Tiguan SUV üretimindeki düşüş %40 olarak gerçekleşmiştir.



Hafif vasıta ihracatı ise Ağustos ayında yıllık bazda %8,6 düşüşle (aylık %0,6 artışla) 257.610 birimdir. İhracatın 210.718 birimi (%8,8 düşüş) ABD pazarına, 14.937 birimi (%7,7 düşüş) ise Kanada pazarına yönelmiştir. Kanada’ya ihracat son 8 yılın en düşük seviyesinde gerçekleşmiş ve Meksika’nın ikinci büyük ihraç pazarı olan Kanada’nın yerini Almanya almıştır.

General Motors (%27,9), FCA Mexico (%14), Nissan (%13,1), Volswagen (%13), Toyota (%6,8), Audi (%6,8), KIA (%6,1), Honda (%5), Mazda (%4,8), BMW (%2,3) ve Ford Motor (%2) Ağustos ayında en fazla ihraç edilen markalardır. Ford Motor (-%79,8), KIA (-%34,1) ve Honda (-%21,4) bu dönemde ihracatı en fazla azalan; Mazda (%224), BMW Group (%132), Audi, Toyota ve Volkswagen ise ihracatını artıran markalardır.



Ocak-Ağustos 2020 dönemi toplamında ise üretim 1.761.107 adet (yıllık bazda %32,6 düşüş), ihracat ise 1.532.127 adet (yıllık bazda %33,4 düşüş) seviyesindedir.

Diğer taraftan, 2020 yılının Ağustos ayında Meksika’da otomobil satışları yıllık bazda %28,7 azalarak (aylık %5,8 artış) 77.092 adet olarak gerçekleşmiştir. Anılan rakam Meksika Otomotiv Distribütörleri Birliği (AMDA)’nin tahmininin %5 gerisinde olup, 2011 yılının Ağustos ayından bu yana bir Ağustos ayında gerçekleşen en düşük satış rakamıdır. Temmuz ayındaki gerileme %31,3, Haziran ayında %41,1, Mayıs ayında %59 ve Nissan ayında %64,5 idi. Ford satışları %45,1, Volkswagen %36,9 ve FCA %35 oranında azalmıştır.



Ağustos ayında ülkede en fazla satılan markalar Nissan (%21,5 pay), General Motors (%15,7) ve Volkswagen (%9,5) olurken; en fazla satılan otomobil modelleri aşağıda gösterilmektedir:


Ocak-Ağustos 2020 döneminde yıllık bazda %31,4 düşüşle toplam 586.410 adet hafif vasıta satılmış olup; bu rakam 2011 yılından bu yana en düşük satış rakamıdır. 2009 krizinde ise satışlar %31,2 azalmıştı.

Yılın ilk 8 ayında Nissan (%20,4 payla 77.092 araç), General Motors (%16,4 pay), Volkswagen Group (%13 pay), Toyota (%8,5 pay), KIA (%7,5 pay), Honda (%5), FCA Mexico (%5), Mazda (%4,6), Ford (%4) ve Hyundai (%3,5) satışlarda öne çıkmıştır.


Haziran ayı verilerine göre hibrit ve elektrikli araç satışı yıllık bazda %32,3 düşüşle 1.686 adettir. Bunun 1.461 birimi hibrit, 197’si takılabilir hibrit ve 28’i elektrikli araçlardan oluşmaktadır. Ocak-Haziran 2020 dönemi toplamında ise 10.503 adet (toplam hafif vasıta satışlarının %2,4’ü) hibrit ve elektrikli araç satılmıştır. Bu araçların %34,3’ü Meksika Şehri, %15,3’ü Meksika Eyaleti, %9,3’ü Jalisco, %7,2’si Nuevo Leon, %2,8’i Oaxaca ve geri kalanı Puebla (%2,7), Michoacan (%2,7), Guanajuato (%2,6) ve Sinaloa (%2,2) eyaletlerinde satılmıştır. 03.09.2020 tarihli Federal Resmi Gazete’de yayımlanan bir Kararname (http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5599614&fecha=03/09/2020) ile yeni elektrikli araç ithalatında gümrük vergisinin 04.09.2020 tarihinden itibaren 30.09.2024 tarihine kadar %15 oranında uygulanacağı açıklanmıştır.

Ulusal Otomobil Parçaları Endüstrisi (INA), 2020 yılının ilk yarısında otomotiv sektöründe 55.000’i yedek parça sektöründe olmak üzere toplamda 62.000 çalışanın işini kaybettiğini ve sektördeki istihdamın %6 azalarak 812.000’e gerilediğini açıklamıştır. Temmuz ayı verilerine göre Meksika’nın ABD’ye otomotiv yedek parça ihracatı %1,2 artışla 5,1 milyar dolar seviyesinde gerçekleşerek pandemi öncesi rakamlara dönmüştür. Temmuz ayında Meksika’nın ABD’ye otomotiv sektörü ihracatında yan sanayi %47,3 paya sahip iken; otomobil %24,1 paya ve ağır vasıta %28,6 paya sahiptir. Temmuz ayında Meksika’nın ABD’den otomotiv yedek parça ithalatı ise 2,2 milyar dolar, Ocak-Temmuz 2020 toplamında ise 12,4 milyar dolardır. Meksika'da otomobil parçaları üreten başlıca şirketler APTIV, Yazaki, Bocar Group, GIS, Nemak, Hitachi, Johnson Controls, Federal Mogul, Forza Global Solutions, Magna, Industrias Cazel, Mikel's, Meritor, Metalsa, PPG, Rassini, SAG, Bosch, Condumex, Sisamex, Visteon ve Vitro’dur.



Bridgestone, Michelin, Pirelli ve Goodyear gibi şirketlerin Mart ayının sonundan Haziran ayının başına kadar üretim faaliyetlerine ara vermesinin etkisiyle Meksika’da ağır ve hafif vasıtalar için araç lastiği üretimi 2020 yılının ilk yarısında 7,3 milyon adet (yıllık %43,6 düşüş) ile rekor düzeyde düşük seviyeye gerilemiştir. Anılan dönemde 7 milyon adet (yıllık %26,4 düşüş) lastik ihraç edilmiş olup; bu rakam 2014 yılından bu yana en düşük seviyedir. 2009 krizinde dahi bu denli ihracat düşüşü yaşanmadığı belirtilmektedir. Ulusal Lastik ve Yenileme Tesisleri Birliği (ANDELLAC), yılın ilk yarısında yurt içi lastik satışlarının değerinin 8,17 milyar peso (yıllık %37,8 düşüş) olarak kaydedildiğini açıklamıştır.



Yayımlayan: Meksiko Ticaret Müşavirliği

Kaynaklar: