Meksika’da havayolu, demiryolu ve karayolu taşıma istatistikleri

17 Ağustos 2020

İletişim ve Ulaştırma Bakanlığı (SCT) verilerine göre Nisan ve Mayıs aylarında %94 azalan havayolu trafiğindeki azalma Haziran ayında %86,1 olarak gerçekleşmiştir. Düşük maliyetli Volaris ve VivaAerobús gibi havayolu şirketleri piyasa ortalamasından daha düşük oranda küçülmüştür. Haziran ayında Meksika'da faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası havayolları, düzenli uçuşlarda 1.180.756 yolcu taşımıştır.
 
İç pazarda 9 ulusal şirket toplam 886.076 müşteri ile %80,6 azalma yaşarken, dış hat uçuşu gerçekleştiren 6 şirket yıllık bazda %92,4 daha az (110.270) yolcuya hizmet vermiştir. Yabancı havayolları ise 184.410 yolcu taşıyarak geçtiğimiz yıla kıyasla %92,7'lik bir daralma yaşamıştır. Haziran ayında ulusal havayollarının yük faktörü %64,6, yabancı havayollarının yük faktörü ise %39,3 (2019'un aynı ayında % 85 idi) düzeyindedir.



Meksika'da lojistik ve taşımacılık sektörü fiyatları, yılın ilk yarısında yaşanan hafif artışın ardından, Temmuz ayında bir miktar istikrar göstermiştir. Pandemi sürecinde zorunlu faaliyetler içerisinde kabul edilen sektör faaliyetlerine ara vermemiş olup, e-ticaretteki artış da sektöre olumlu etki etmiştir. Ulusal İstatistik ve Coğrafya Enstitüsü (INEGI) Temmuz ayında üretici fiyatlarının yıllık bazda %3,77 arttığını bildirmiş olup; ulaşım, posta ve depolama kategorisinde aylık bazda %0,04 ve yıllık kasa %1,21 artış kaydedilmiştir. Temmuz ayında nakliye ve lojistik sektöründeki fiyatların değişimi aşağıda özetlenmiştir:
 
Hava kargo taşımacılığı
Aylık (Haziran 2020 - Temmuz 2020): %0,96
Yıllık (Temmuz 2019 - Temmuz 2020): %15,08
Havaalanı kullanımı
Aylık: -%2,88
Yıllık: %11,77
Malların hava yoluyla yüklenmesi ve boşaltılması
Aylık: %0
Yıllık: %2,77
Demiryolu yük taşımacılığı
Aylık: %0
Yıllık: %0
Deniz yolu taşımacılığı
Aylık: %1,10
Yıllık: %10,02
Liman kullanım ücreti
Aylık: %0
Yıllık: %7,04
Genel kargo taşımacılığı
Aylık: %0,08
Yıllık: %4,26
Kamyon geçiş ücreti
Aylık: %0
Yıllık: %5,51
Kargo taşımacılığı için gümrük acenteleri ve diğer aracılık hizmetleri
Aylık: %0,52
Yıllık: %5,09
Kurye ve paket servisi
Aylık: -%0,31
Yıllık: %6,43
Kargo deposu
Aylık: %0,37
Yıllık: %5,33
 
Lojistik ve ulaştırma sektörü, piyasa talebindeki farklılıklar, güvensizlik ve sosyal problemler (gösteriler veya blokajlar), yeni düzenlemeler, personel kesintisi ve hatta çevredeki ani değişikliklerle birlikte hızla değişen ekonomik hareketlere duyarlı bir sektördür.
 
Meksika Demiryolu Sisteminde faaliyet gösteren 7 şirket, 2020 yılının Ocak-Mayıs ayları arasında önceki yılın aynı dönemine kıyasla hacimlerinde düşüş bildirmiştir. Demiryolu Taşımacılığı Düzenleme Kurumu (ARTF) tarafından yayınlanan verilere göre, anılan dönemde en düşük düşüşü, 24.140.000 ton (yıllık bazda %0,1 düşüş) yük taşıyan Ferromex demiryolu şirketi bildirmiştir. Kansas City Southern de México (KCSM) 17.640.000 ton (%2,3 düşüş), Ferrosur ise 5.800.000 ton (%7,2 düşüş) taşımıştır. Tehuantepec Isthmus Demiryolu 210.000 ton (%16 düşüş), Vía Corta Tijuana Tecate 50.000 ton (%16,7 düşüş), Ferrovalle 720.000 ton (%28,7 düşüş), Coahuila Durango hattı ise 970.000 ton (%31,2 düşüş) yük taşımıştır.
 
Diğer taraftan, SCT verilerine göre Meksika’da her yıl 4 milyar yolcu (toplamın %96'sı) karayolu ile seyahat etmekte ve yılda1 milyar ton mal yükünün %55'i federal karayolu ağı üzerinden taşınmaktadır. Pandemi döneminde de devam eden yol bakım ve onarım çalışmalarının da etkisiyle 2024 yılı itibarıyla ülkedeki karayolu ağının %40'ının iyi durumda, %55'inin ortalama durumda ve yalnızca %5'inin kötü durumda olması hedeflenmektedir.
 
Yayımlayan: Meksiko Ticaret Müşavirliği
 
Kaynaklar: