Fitch Ratings’in Moğolistan Bankaları’nın Birleşmesine İlişkin Değerlendirmesi ve Bankacılık Sektörü

17 Temmuz 2020

Moğol bankacılık sektörü, daha sıkı mevzuat ve onun uygulaması nedeniyle önümüzdeki birkaç yıl içinde önemli bir konsolidasyona girebilir. Görevdeki partinin Haziran ayında ülkenin parlamento seçimlerinde tuttuğu güçlü çoğunluk, yerel makamların 2020 Devlet Para Politikası'nın temel hedeflerinden biri olan bankacılık sektörü reformlarını sürdürmeleri için uygun bir zemin sağlamalıdır.
 
Gelişme ihtimali olan pazarlardaki siyasi istikrarın bankacılık sektörü reform girişimlerinin yürütülmesi için çok önemli olduğuna inanıyoruz. Özellikle Moğolistan'da IMF'nin Bankacılık sektörü kırılganlıklarındaki azalmayı üç yıl boyunca sürdüren Genişletilmiş Fon Tesisi programının Mayıs 2020'de sona ermesinde olduğu gibi. Program, koronavirüs pandemisi ortasında bankacılık yeniden sermayelendirilmesinde yetersiz ilerleme ile uzun bir süre boyunca incelemelerini sonuçlandıramadan sona erdi.
 
Moğolistan Bankası'nın (BOM) Haziran ayı sonunda ülkenin altı yerli sistemik açıdan önemli bankasından ikisi olan Moğolistan Ticaret ve Kalkınma Bankası (TDB) ve Ulaanbaatar City Bank LLC'nin birleşmesiyle ilgili duyuru, önceki IMF programı kapsamındaki yapısal ölçütleri ele almak için yerel düzenleyicinin taahhüdünün kanıtıdır. Birleşme kısmen, 2018'in başlarında, aynı anda birden fazla bankanın kontrolünü elinde bulunduran hissedarlara kısıtlamalar getiren Bankacılık Kanunu değişikliğinin uygulanmasının sonucuydu.
 
Birleşme muhtemelen BOM'un iki bankanın yeniden sermayelendirilmesi konusundaki seçeneklerinden biriydi, çünkü merkez bankası IMF tarafından talep edilen adli denetim tatbikatının ardından yeniden sermayelendirilemeyen küçük bir banka olan Capital Bank'ın tasfiyesini de zorladı. Bununla birlikte, yeni TDB'nin adli denetim altında daha fazla düzeltici önlem alması gerekip gerekmediği de dahil olmak üzere, takip çalışmaları konusunda resmi bir güncelleme bulunmadığını not ediyoruz.
 
BOM, bankalar için sermaye gereksinimlerini artırırken, bankaların sermaye gereksinimlerini artırdığı için daha fazla bankacılık konsolidasyonu bekliyoruz ve minimum ödenmiş sermaye 2021 yılı sonunda 50 milyar MNT'den 100 milyar MNT'ye yükseldi. Ayrıca, seçim öncesinde görevdeki politikacıların kurumsal yönetişimi iyileştirmek için hissedar konsantrasyonunu azaltma konusundaki ciddi tartışmaları, ülkenin daha küçük bankalarının her iki gereksinimi de karşılamak için birbirleriyle birleşebileceğini düşündürmektedir.
 
Yerel basında çıkan haberlerde, hükümetin tek bir hissedarın ticari bir bankada %20'den fazla hisseye sahip olmasını kısıtlamak için ek mevzuat getirebileceğini gösteriyor. Böyle bir reformun bireysel bankalarda kurumsal yönetişimi geliştireceğine ve bankacılık sektörünün istikrarının artırılmasına katkıda bulunacağına inanıyoruz. Şu anda, Moğolistan'daki 12 ticari bankadan sadece KhasBank LLC (B / Stable) % 20 kuralını hemen karşılayabilir.
 
Kurumsal yönetişim alanında, Moğolistan'ın kara para aklama ve terörle mücadele finansmanında göze çarpan iyileştirmeler yaptığını düşünüyoruz, çünkü düzenleyiciler belirlenen ihlaller için yaptırımları ve iyileştirici eylemleri artırdı. Yetkililerin hedefi, Moğolistan'ın 2011 yılından bu yana küresel Finansal Eylem Görev Gücü'nün gri listesinde olduğu ve kapalı olduğu bu yönde daha ileri adımlar atmayı içeriyor gibi görünüyor.
 
 
Kaynak: Fitch Derecelendirme Kuruluşu, https://www.fitchratings.com/research/banks/more-mongolian-banks-to-consolidate-signalling-reform-commitment-15-07-2020

Yayınlayan: Ulanbator Ticaret Müşavirliği