“İtalya'da Otel Sektöründeki Yatırımlar (Rekor Seviyeden Sonra) Yavaşladı.”

06 Ağustos 2018

Bu yıl başında İtalya'da havai fişek gibi yükselen otel yatırımları, ikinci çeyrekte yavaşladı. CBRE verilerine göre, 2018 yılının ilk üç ayında, yıllık bazda %+198'luk bir artışla 241 milyon Avro’ya yükselen otel yatırımları ile yarımada, Avrupa'daki artış anlamında tavan yaptı. Bununla birlikte, ilk yarının sonunda kaydedilen yavaşlama, büyük yatırımcıların Avrupa’daki yatırım yapmama niyetlerine karşılık yine de İtalya’nın yüksek turist potansiyelini uygulamaya geçirme yeteneğini yansıtmaktadır. Nitekim, Avrupa'da otel sektöründe yayımlanan Cron'un 2018 sayılı Yatırımcı Niyetleri Araştırması, bu bakımdan oldukça açık veriler ortaya koymaktadır. Yatırım yapılma niyeti bulunan ülkeler arasında İtalya altıncı sırada yer almaktadır. İngiltere, her zaman olduğu gibi, ilk sırada yer alırken, ardından sırasıyla Almanya, İspanya, Fransa ve İrlanda gelmektedir. Sıralamada İtalya, Portekiz, Hollanda, Polonya ve Çek Cumhuriyeti'nden önce yer almaktadır.

Peki, Avrupa'da otel yatırımı yapmayı planlayanların sermayeleri nereden geliyor? Genel izlenimin aksine, Orta Doğu-Afrika'dan gelen “Arap” sermayeleri toplamın sadece% 7'sini oluşturuyor. Çoğunluk, Avrupa (% 65), Asya (% 15) ve Amerika’dan (%13) geliyor. Asya’da ise önümüzdeki dönemde bir değişim bekleniyor, bölgeden yatırımlar çoğunlukla Hong Kong, Singapur ve diğer ülkelerden gelirken, son dönemdeki kısıtlamalar dolayısıyla Çin'den gelen sermayenin keskin bir düşüş göstermesi bekleniyor.

Diğer yandan, Fransa'da 2018'in ilk çeyreğinde, otel yatırımları % 52 düşüşle 102 milyon Avro olarak gerçekleşti. Kuzey Avrupa ülkelerinde ise %78 azalış ile yatırımlar 98 milyon Avro oldu. Sektör lideri olan İngiltere, 1,849 milyon otel yatırımı ile, yıllık % 81'lik bir yatırım artışı sergiledi. İrlanda, İtalya'yı geride bırakarak otel yatırımlarını %329 artırarak 190 milyon Avro’y a yükseltti. CBRE verilerine göre, Avrupa’da otel işlemleri geçen yılın aynı dönemine göre % 9'luk bir azalışla 4,02 milyar Avro olarak gerçekleşti.

İtalya, bu bağlamda, sektörde büyüyen bir piyasa olarak tanımlanırken, Almanya ve İngiltere, sektördeki canlı talep karşısında sınırlı bir arza sahip durumda. 2018'in ilk çeyreğine ait yatırım verileri, 2017 yılında başlanan bazı anlaşmaları ve Roma’da “Kingstreet” tarafından otel haline getirilmek üzere yapılan iki yeni mülk satın alım işlemi ile Siena bölgesinde “ Belmond” grubu tarafından yapılan satın alım işlemlerini içermektedir. Asıl ivmenin ise yılın ikinci yarısında görülmesi beklenmektedir. Öte yandan, İtalya’da yatırımların Nisan ayından Haziran ayına kadar yavaşladığı görülmektedir. Nitekim, İtalya’da otel yatırımları 2018 yılının ilk yarısını, bir önceki yılın aynı dönemine göre, % 22 düşüşle, 428 milyon Avro seviyesinde kapanmıştır.

Peki, İtalya'da yatırımcılar neye bakıyor? %76’u tam bir otel, %12’si bed & breakfast (yatak ve kahvaltı), %5’i apart otel ve %4’ü turistik köy arayışı içeriside. İlginç bir veri ise: % 62’ü otel satın almak isterken, % 38'i kiralamayı tercih ediyor. Ama nereye yatırım yapmak istiyorlar? Yatırımcıların % 84'ü Milano, Roma, Venedik ve Floransa'yı işaret ediyor. Çoktan seçmeli soruya verilen yanıta göre ise, yatırımcıların % 41'i sahil beldelerini, % 37'si şehir merkezini, % 15'i ise dağları tercih ediyor. Yatırımcıların % 78’i net bi şekilde Milano'yu telaffuz ederken; Milano’yu, Roma (% 53) ve Venedik (%32) izliyor. İtalyan otellerine yatırım planlarının kategorisel dağılımı ise ilgi çekici: Yatırımcıların % 20'si lüks, % 34'ü üst kategoride, % 34'ü ekonomik kategoride ve %12'si bütçe (budget) otellerini tercih ediyor.

Kaynak: Il Sole 24,  06 Ağustos 2018.

Yayımlayan:Roma Ticaret Müşavirliği